torsdag 15 december 2016

Julklappar till huset


Egentligen behöver vi inga fler saker här hemma, verkligen INTE fast det är svårt att inte vilja utveckla inredningen lite, anpassa den lite efter det nya. Och några saker behöver vi faktiskt, lampor (jag släpar på saker jag köpte till min första lägenhet 1991 fortfarande och de passar inte riktigt), krokar och hängare till badrummen och större krukor.

Här kommer några exempel på saker jag gillar men sannolikt aldrig kommer köpa för de är så dyra. Men ni ser stilen va? Kanske jag ska hitta budgetalternativ så att vi inte behöver äta gröt hela nästa år??? Jag har redan spanat in en fin kruka på Citygross som jag fingrat på säkert tio gånger utan att köpa. I ljuset av detta fraståe den nu som nästan gratis...

Och så väntar jag ju på mitt fantastiska skåp från Asplund som kommer efter nyår...

Snygg förvaring till ett badrum kanske...ca 1500kr på Illums Bolighus.


Helena Christensen har designat denna blomlampa, den är inte ny och jag har gillat den sedan den kom men aldrig sett den i verkligheten. Det finns en med sex blommor men jag gillar den här enkla, 790 kronor tror jag den kostade ungefär. Finns i guld också.

Jag har ju IKEA-kopian på den här lampan i vitt sedan 12 år men nu känner jag att jag kanske skulle ha en i GULD! Resten av detaljerna i vårt kök är ju i guldfärg....tyvärr tror jag att vi också behöver två stycken över det långa superellipsbordet och då snackar vi mer än 10000 pix.

Snygga krukor är minsann inte lätt att få tag på, här är en som skulle passa oss men 700 kronor? Näe, det blir Citygross för mig tror jag. Jag ska visa er senare!
Här en kruka som jag visat tidigare på Instagram. Den är från Klong, de gör så fina saker. Ser ni den jättestora i bakgrunden? Den skulle jag BEHÖVA, ja faktiskt. Alla mina krukor är i samma storlek mer eller mindre och jag behöver större. Den har en innerkruka i ljusblått. Så smart för ofta är krukor genombrutna och snygga man vad ska man ha innanför? Mkt Genomtänkt!De vita passar mig bäst med droppen men alla är snygga.

Här kommer mina budgettips på krukfronten, alla från Citygross! (Obs alla butiker har dem inte, dessa är från den I Bromma)

Fina vaser i mässing som delvis är ärgat. Inte dyra men ger ett exklusivt intryck.
Här en rundare variant som passar som vas åt lite stramare blommor, kanske inte en vild sommarbukett.
Krukornajag tittat på så länge är de till vänster i bild. De har en summerad undersida som gör att de står stadigt, 100 kronor, ett fynd tycker jag.

Att snåla och bara köpa en har jag slutat med. Saker blir finare i grupp. Har man inte råd...då avstår man helt enkelt. För annars blir intrycket lite rörigt kan hända. Men jag har sett dessa i flera månader och efter så lång tid kan man med gott samvete köpa dem för jag vet att jag gillar dem. Jag tog också en mindre storlek trots att jag har krukor i den storleken. Jag kan då istället ge bort en av mina gamla vid någon bjudning.

Slutligen köpte jag tre zinkkrukor som jag tänker ha marshaller i till jul, de var väldigt billiga, 25kr/st men de var söta och passade ändamålet bra. Man skulle också kunna tänka sig att fodra dem med grön mossa och ge bort som en "julgrupp" det skulle nog vara fint. I dem rosa hyacinter. Vanligen köper jag bara vita och blå men de var så näpna och doftar ju mer än övriga. de kostade dessutom bara 10kr/styck. Rödkålen ska bli till sallad ihop med karamelliserad grapefrukt på julbordet. Älskar rödkål, den är så snygg!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar