söndag 11 december 2016

Nobla kläder

Kanske den mest lättburna den här kvällen?


Nobelfesten, denna ständigt återkommande frossa i celebriteter drabbade mig igår. Jag ser på den för maten, blommorna, underhållningen och klädernas skull. Årets mat verkar ha varit helt fantastik, jag bestämde genast att jag och maken ska försöka få tag på recepten och göra vår egen Nobelfest nästa år. Så fantastiskt verkade det. Vad gäller underhållningen hade jag gärna haft dans på programmet, balett helst. Ganska tråkigt var det trots att det var vackert. Och sist KLÄDERNA! Men helt ärligt, det var bara fyra blåsor som föll mig odelat i smaken, två av dem kom från oväntat håll, MP-håll. Det gäller ABK som i vanlig ordning sponsras av Rodebjer, det verkar onekligen som att de har ett NÄRA samarbete. Jag hörde om det på radion nyligen. Det är lite tveksamt att hon så hårt marknadsför vissa märken tycker jag. 
Mönstret påminner om det jag sett på min mormor och farmor från 50-talet. Modellen är 1700-talsk.


Sen Fridolins fru Jennie som återigen bär en noga utvald klänning, hon såg så cool ut när hon tågade nedför trappan med ena handen djupt nedstucken i fickan på den grå sidenkjolen. 
Som vanligt  faller jag för bleka pasteller och Mariko Ohsumis kimono är fantastiskt vacker. Jag gillar att många japanska kvinnor bär folkdräkt, det är så stiligt även om de inte ser helt bekväma ut. Sist i min spaning kommer den ständiga sekreterarens galastass, en fantastisk grön och vit kreation med ett uppblåst blommönster. Min första tanke när jag såg den i konserthuset var att det måste vara hennes, den andra var att hon överglänser kungligheterna. Det gillar jag! Jag älskar särskilt ärmarna, de påminner om kostymerna i filmen  Cyrano de Bergerac med Gerard Depardieu. En klänning och cape ur den filmen har etsat sig fast i min hjärna och en vacker dag hoppas jag få ha tillfälle att bära något liknande!


Jag hittade ingen bra bild på detta så den här får duga. Silver, blekrosa och vitt. Mycket vackert i mina ögon. 


Vad gäller kungligheterna....Drottningens såg vacker ut i tanken men hängde på henne och gjorde henne oformlig, inte snyggt även om hantverket, färg och material uppskattades. Madde, snygg som vanligt men har vi inte sett det förr? Hon tar inte ut svängarna precis. Vickan, ja, det var väl bra med HM men ärligt, i vilken butik säljer de den? Man kan ju berömma dem för att de har ett stall med designers som kan klämma ur sig en ståtlig klänning som denna men var är sporten? Visst åkerbrukare material, det är ju framtiden men då vill jag se den nästa år i annan färg och form eller samma igen?
Sist ut, senaste sessan S, hon verkar vara den våghalsiga typen. Jag gillade inte färgen eller modellen men helt klart är att hon har sinne för detta och kanske möjligen får lite lösare tyglar. Bra där!

Men där har ni det, jag dissar nästan allt, även det jag egentligen gillar, det är svåååårt att låta bli faktiskt.


Avslutningsvis ministerns reklamklänning, den är vacker, jag är ju annars ingen Rodebjerfan men denna gillar jag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar