fredag 30 september 2016

Varde ljus!

Det känns som vi har himlen väldigt nära vi vårt hus. Snart ska vi också kunna tända vid vår entré, inte en dag för sent.

Vi arbetar som vanligt med parallella spår här, det är öppna spisen, elen, vattnet och snickerier. Var del kräver sin beskärda del av min uppmärksamhet. Idag kom elektrikerna. Det var en sagolik tur att jag råkade vara hemma då för allt var inte så "straight forward" som vi trott (detta är ett återkommande fenomen i ett husbygge, saker man tror är kristallklara kan plötsligt visa sig vara grumligare än ett gyttjebad). På ritningen som arkitekten gjort fanns utsatt 19 spots, i verkligheten hade elektrikern beställt 18...
Maken ringde, jag skulle lösa situationen, jag gick ut, samtalade både med maken och elkillen (som inte är svensk) och beslöt slutligen att snoppa av maken och fokusera på elmannen. Han hade redan hunnit sätta upp tre lyskällor nämligen, i väldigt raka rader...
Han tog kommandot, förklarade på lite hackig svenska, att det skulle ordna sig. Jag försökte invända, han fortsatte prata....Han skulle ordna det så bra, raka rader och visade på balkar och linjer. Jag avbröt bestämt. Nej! -Du får sprida ut dem...göra längre mellanrum från hur de är placerade på ritningen.
Han visade igen med tumstock hur han skulle få till raka rader...
Jag, nu livrädd, sa: - Inte raka rader, lite huller om buller, som på ritningen...fast en mindre. Låt det vara utspritt....!?! OK?
Han: -Du gillar inte symmetri?????
Jag, med livliga armrörelser och skakandes i hela kroppen inklusive huvudet: -Precis, jag HATAR symmetri! OK???
Han nickade. Jag gick in. Nu tänker jag gå ut var tionde minut och kontrollera att symmetri inte betyder asymmetri på polska så som ja betyder nej på grekiska.

Jag återkommer med nytt blogginlägg när fjärilarna i magen lugnat sig och jag har ett färdigt resultat att publicera, hur det än går....
Konversation med maken.



Jag antar att han mäter ut ett exakt mått här mellan tre spotlights, jag anar ännu inget oråd....Ser ni den svarta lampan till vänster i bild. Den sitter väl högt i min smak...men vad ska man säga...jag borde varit hemma den dagen med antagligen. Man har liksom inte råd att arbeta när man bygger hus, man måste vara hemma och kontrollera precis allt.

Nu är jag hemma igen efter ett kvällspass på akuten. Maken skickade bilder och en tog jag sjäv, Jag är löjligt nöjd med resultatet!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar