söndag 1 maj 2016

Dansk design, våta drömmar

Härlig gråblå färg tycker jag. Så stram i sin form, den ser nästan ut som den svävar. 

Äntligen har jag fått lite tid för dagdrömmeri. Det beror på att vi var barnfria i 48h. Om ni tror att jag låg på sofflocket och rullade tummarna tror ni fel. Jag och maken arbetade sammanlagt 40h i huset och på tomten. Nu kan vi knappt röra oss. 


Efter att ha lämnat av alla barnen (två sovandes) i huset med maken åkte jag för att handla mat inför veckan. Jag lyssnade på radion och PANG! Plötsligt visste jag hur entrén ska se ut. Jag vill ha MOSSA! Jag gillar mossa, det har jag nog alltid gjort, och såklart ska jag ha mer sådant omkring mig nu när jag får bestämma allt själv (maken får också vara med men den som bryr sig mest bestämmer, det är vår regel.

Det är märkvärdigt hur hjärnan börjar leva bara man får några dagars "ledigt". Nu har jag dessutom en ny plan för ännu ett hus jag vill bygga om några år....men det vågar jag inte andas om hemma.

Meanwhile googlar jag möbler. Egentligen googlade jag Söndagsintervjun med Elisabeth Massi Fritz men då kom bilder på danska möbler upp och så fick jag lyssna med lurarna medan jag tittade på möbler. 

Möbler med själ. 



Den får en lite kinesisk touch av bordsskivans uppåtvända kant. 

Den ser så mjuk ut den där bordsskivan. Jag älskar att det finns en möjlighet att förkorta eller förlänga bordet. Mörkt trä är också något som jag älskar.



Den är så nätt och mjuk i formerna. Jag tänker mig att den är svår att klä. Juhl, en nyfunnen favorit.

En sådan fåtölj skulle jag gärna ropa in om jag såg den. Fint med tre material. Får jag någonsin ett eget kontor ska jag försöka skaffa en sådan, och ha cremefärgat skinn så det blir flottigt och nött, jag gillar sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar