söndag 24 april 2016

Ända in i betongväggen...


Om det ändå vore klart att vi fick flytta in också....

Googlable....det är lite roligt att googla sin arkitekt och så dyker ens hus upp på samma sida som prestigehus av olika slag, arkitekten i bild och så Gert Wingårdh...jag vet, det är fånigt men jag liksom gillar urvalet. Så nu på kvällen nås vi av en ny faktura. En på isodrän.
Först satte markkillen upp. Därefter rev byggfirman, de tyckte det var för högt. Sen sattes panel på. Kommunen klagade på att det var för mycket panel. Vi sågade bort 35 kvm och fick ersätta den kasserade isodränen OCH sätta upp den själva (vilket tog en tiondel av tiden som allt övrigt jobb tagit de som har detta som yrke) och nu ska vi betala för MER isodrän?!? Vi håller som bäst på att mota den fakturan vid grind för det är bara inte möjligt att vi ska behöva betala TRE gånger för detta. Och dessutom har aldrig några av byggkillarna satt upp någon sådan, det har vi gjort, punkt.

Min exmans far är arkitekt. Han har bland annat ritat ett centrum i Nacka...jag minns inte exakt vad det heter. Han har byggt mycket i sina dar, skrivit miljöbalken (iallafall föreläser han om detta och far landet runt för att utbilda folk i den)och är en känd person i dessa kretsar. Han har varit oss behjälpliga. Nyss fick jag en länk om att spisskydd är en sak som BÖR finnas, inte SKALL. Det är en viss skillnad. 1000 kronors skillnad och en bock i protokollet närmare bestämt. Om det är så att jag inte behöver denna kommer jag skicka en faktura till kommunen för en sak de tvingat oss att köpa men som inte behövs och som jag aldrig någonsin skulle komma på att använda. Jag har en bestämd känsla av att den är mer farlig än säker. För vem kan laga mat med en sådan mellan kropp och spis? Inte jag iallafall.
Så det rullar på som vanligt kan man säga. Finns det saker som kan krångla så kommer det krångla. Jag hade förmodligen tjänat mer på att vara ledig detta år istället för att arbeta. Jag hade gärna bockat av alla leveranser, dubbelkollat mot ritningar osv för att se att allt gått rätt till. En stämpelklocka hade jag nog sett till att skaffa också.
Nu ska jag inte sura, vårt hus står där och har blivit lite av ett landmärke på ön. Det är roligt. Jag får lust att bygga ett tvillinghus på tomten intill.... Villa Voltaire och lillebror....
God natt!

Ps. behöver ni en bra arkitekt eller ÄR en arkitekt som behöver jobb, ring vår! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar