söndag 27 mars 2016

Utmattad

Jag längtar efter att få dra bort den blå skyddsfilmen på skåpen, jag längtar faktiskt på allvar efter att få STÄDA!!!! Ungeför där stolen nu står kommer den nog hamna sedan, jag tog med några för att "känna in" läget idag.
Idag har jag målat i huset för första gången. Redan innan vi drog igång bygget hade vi bestämt att göra vissa saker själva för att hålla kostnaderna nere. Det visade sig svårare än väntat. När man bygger nytt måste vissa säkerhetsregler uppfyllas. Det omöjliggjorde att maken kaklade till exempel i badrummen, något som han gjort med den äran när vi renoverat. Men så är det, allt ska vara typgodkänt och certifierat. Jag förstår poängen men samtidigt är det ju VÅRT hus! Och vill jag ha en duschvägg men ingen handledare i trappan så tycker jag att jag kan få ha det så men icke sa Nicke. Tydligen är just vår person på kommunen extra noga med handikappanpassningen av någon anledning. Det upplyste besiktningsmannen om....så kanske vi skruvar dit en reling i trappan och läggen en ramp under tröskeln till badrummet så vi slipper krångel INFEN från kommunalt håll. 
Jag har ju tidigare varit lite irriterad på fördyrande och förlångsammande av byggprocessen och nu känns det som om jag liksom inte orkar vara arg längre, vi gör som man ska och sen ändrar vi. Jag anar att vi om några år har helt andra och enklare regler som tillåter allt möjligt galet bara för at vi är i så skriande behov av bostäder. Fast tydligen inte just nu och tydligen inte familjevillor...
Vi målar iallafall för notan för målaren skulle landa på 240000kr....nästan en kvarts miljon. Det beror delvis på att vi var tvungna att putsa upp väggarna i källaren. Det berodde i sin tur på att konstruktören vi valde kom fram till att en undervåning värdig en krigsbunker var den rätta vägen att gå. Han var billig men det han ritade blev droppen som totalt urholkade stenen. Visst kan det delvis vara mitt fel, jag ville ju ha betonggolv på övre plan och det gjorde att vi behövde en stabil konstruktion men jag kan inte tänka mig att en annan lösning inte varit möjlig. Lätt att vara efterklok. Ska du bygga som vi, be om att få en kostnadskalkyl också på konstruktionen, be om kostnadskalkyler på ALLT skulle jag säga för det är inte så roligt att tre veckor innan inflytt behöva ta ställning till om man istället ska sälja för att ha råd.


Solen faller in så vackert i huset. Det är inte så dumt att ha en "egen" arkitekt som ritar ens hus, de lägger stor  möda på att placera huset i det gynnsammaste läget. Vi kommer ha sol i princip så länge den är uppe på himlen.



Vi har drygt två veckor kvar till flytten och vi har delat på arbetet. Maken var där igår, jag idag, imorgon är det makens tur igen. Barnen får också hjälpa till, både med barnpass och målning. De tycker att det är roligt faktiskt.

I stort sett är målningen enkel fast att ha 3,5m i takhöjd över köksbänken gör att man måste balansera lite. Jag nådde inte ända upp idag helt ärligt fast det gör inte så mycket, vi kan vänta med vissa detaljer tills granitskivan kommit, då kan man stå på den med en stege och måla.

När jag tänker tillbaka på val vi gjort och vår planering måste jag säga att jag är mycket nöjd. Några saker har jag bestämt helt själv och det känns extra roligt. Öppna spisen är en av sakerna, den har inte kommit ännu, den beräknas vara klar 14/4. Sen är det nischen i köket, recyclade dörren och det lilla hålet i väggen som jag hittat på. En del saker vi planerade blev inte av, mycket på grund av att vi inte orkat och då inte tyckte det var viktigt nog, carporten fick vi låta bli av ekonomiska skäl. Vi fick en källare istället och jag tycker det var ett bättre val. En carport kan vi ta senare, vi har inte haft någon förut och det har också gått bra.
Inez grundmålade trappan idag, varannat steg var det tänkt...en liten miss där men så kan det går när man sjunger för full hals ihop med morsan när man målar. 

Snart ska jag städa huset och då kommer jag skriva om olika materialval, mitt tänk kring var man ska satsa eller skala av, min inredningsfilosofi kan man säga. Ingen raketforskning precis utan bara mina observationer under de senaste 20 åren när det gäller inredning och renovering.

Vi hörs!



Jag står på en plywoodskiva som är lagd över trappen och målar, det var lite svajigt och läskigt första sekunderna men sedan ställde jag en stol på också och målade vidare (och sjöng). Jag har ju faktiskt hoppat byngyjump...och från 18m höga klippor i min ungdom. Rädd, det är jag INTE!

Det var riktigt roligt att måla ihop med dig idag älskling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar