söndag 20 mars 2016

Glöm inte, ljuset i tunneln kan vara ett tåg som kommer mot dig...BOOOOM!


Rörelsedetektorn fungerade bra visade det sig! Jag hade ju en hel del synpunkter på var elen var utdragen men de ändrade så snällt och trots viss språkförbistring var det nu PERFEKT De där killarna är väldigt tjänstvilliga ska jag säga. Men så lovade jag också champagne till dem om de gjorde som jag sade....


Igår åkte vi förbi vårt hus som var upptänt. Tänk alltså sa maken till mig, om bara några veckor bor vi där! Åååååååh tänkte jag, äntligen.
Idag bestämde vi flyttdag, 9/4. Sen ska vi för eviga tider bo i världens härligaste hus, det som vi ritat (ihop med arkitekten) efter våra egna önskemål om funktion och form.

Här sprutade det när maken kom. Han ställde sig och filmade....Iskallt!

Men underbart kan vara kort. Tidigare på söndagen åkte maken återigen till huset för att måla lite, då upptäckte han att köksluckan på diskmaskinen var ordentligt skadad. Jag mailade snickeriet för att höra vad en kostade. Vi hade redan innan noterat två små hack i andra luckor men inte av den här kalibern utan sånt som man kan leva med bara man får flytta den 9/4....Nu på kvällen åkte ha för att titta på utsikten under kvällen, han längtar så. Då upptäcker han att rörisen inte kopplat vattnet riktigt rätt, eller TÄTT!

Så imorgon blir det till att byta väggar, torka golv och byta dörrkarmar. Mycket surt och förmodligen fördröjs vi ytterligare. I övrigt är vi så nöjda med hur huset blir det är bara så fruktansvärt hopplöst med bakslag så här nära inpå att allt ska bli klart.

Och en sak till....Om någon som bor nära vårt hus och noterade att det LÖS igår på Earth hour, det var inte VÅRT FEL!!! Det var elektrikern, han visste inte att man ska spara på el en timme om året. Och förresten, maken berättade att någon räknat på det där, om alla som släcker istället tänder stearinljus så är det sämre för naturen. Är inte det lite lustigt? Jag tänkte snabbt ut att det kanske var bättre att stänga av all el under dagen då man SER utan ljus, då gör man en större insats för världen skulle jag tro, eller som i USA, hänga tvätten ute istället för i torkskåp eller tumla....


IKEA all the way! Spegeln är från fyndhörnan till och med.

Helt oväntat skapades ett ljusfenomen i badrummet...Men det är OK.

Den ser oändligt lång ut men det är den inte. Jag stred för lite bredare än standard här, lite oklart om det blev så till slut. Men det funkar rätt bra ändå. Ska kontrollmäta en dag när jag inte behöver bekymra mig så mycket för allt annat.




Bilderna ovan är från den del som ligger på källaren. Den som gör L-formen vid entrén. F och T ska bo här hoppas vi.

Och detta är vägen in till ovanstående rum. Stora fönstret vid sidan om är mitt för trappan och genom det ser man vattnet på andra sidan huset. Fiffigt av arkitekten!

Vrider man sig från platsen ovan så ser man korridor från vårt sovrum, trappen, hallen och längst bort köket. Egentligen var fönstret ni ser tänkt att vara en dörr. Men jag tyckte det var opraktiskt att gå förbi matbordet som ska stå där för att komma ut på altanen. Arkitekten sa att den måste vara där för att man skulle få en siktlinje från korridoren....Då föreslog jag ett fönster och en flytt av dörren närmare köksbänken. Det gick bra sa han och ändrade. Ettrig är jag, med stort E.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar