lördag 5 mars 2016

I nådens år 2016

Imorse kom leveransen, till lilla huset på fairway. Det var tur att vi var hemma då och kunde guida chauffören till bygget. Kan saker gå fel så gör de det, den saken är säker. Hur enkel en sak än verkar kan det går fel. Det fick vi många bevis för idag.

Maken har haft semester i en vecka för att måla. Han har god hjälp av sin far och de har uträttat stordåd. Framförallt känns det tryggt att maken är på plats. För det är ständigt läge att rätta till och ändra saker. Köket kom på fredagens morgon. Det kom till det lilla huset vi hyr, det skulle det ju såklart inte. Men han följde efter oss dit då vi ändå skulle åt det hållet med barnen. Han hade även med sig dörren vi upcyklat. Den var tyvärr skadad, nya dyra låset var repat men det byter snickarna promt lovade de så ingen skugga faller på dem. 
Köket bars ut och monterades sedan ihop av Konrad på under sex timmar. Där skulle jag tro att vi sparade iallafall 18000 kronor för i offerten kostade montering 20000. Visst kan det vara bekvämt om man har de stålarna och är helt obändig men en normalt funtad person ska nog kunna lyfta in delarna på plats, fästa dem vid varandra och lägga på en bänkskiva och sätta i passbitar. Om inte kanske 18000 kronor kan motivera att ta in en kompis som man bjuder på middag efteråt?
Så, nu står det där och är vackert, vårt KÖK! Jag älskar det. Nu ska jag bara vänja mig vid att luckorna trycks ut automatiskt efter en lätt touche och sedan stänger sig själva efter ytterligare en knuff i rätt riktning. Jag ser frem emot idel stängda luckor och lådor. 

Rörisen hade ringt maken i höstas och frågat om vattenutkast. Maken hade svarat ja utan att reflektera vidare och nu står vi inför att flytta detta. Rörisen var inte helt nöjd och det blev INTE bättre av att vi påpekade att vi ska ha vatten i kylskåpet....To be continued. 
Jag är nu inne på mitt tredje kylskåp med vatten i. Det blev succé redan innan de små var födda. Konsumtionen av kranvatten gick upp drastiskt då det visar sig att det är mycket ROLIGARE med iskallt vatten ur en dispenser än ur urtråkig gammal konventionell kran. 
Lyser den därtill i mörkret jag då är det en boxoffice hit! Mycket bra för mindre barn då de ju kan hämta själva när de är törstiga förutsatt att glas/mugg finns till hands i lämplig höjd. Det enda negativa egentligen är väl just det att barnen kan komma åt vatten helt på egen hand och orsaka översvämning men det har än så länge ej hänt. Vi väntar med spänning på att se var Tylla är för sort när det gäller vattenhantering. Ni som följer andra bloggen vet ju att hon gillar att  "blötta". Kan bli obehagligt.

Betongarna är inte våra vänner. de har ytterligare en gång visat att de inte bryr sig om sina kunder och det färdiga resultatet. Om man överför detta är det lite som om en patient kommer in med gallsten och får sin blindtarm bortopererad...inte helt bra. Men vi jobbar oförtrutet vidare och det lutar åt att vi gör allt själva och drar av på deras nota i motsvarande mängd. Egentligen skulle jag med högsta lönen då utföra detta men jag arbetar heltid så det går ej.



Golvet på övervåningen blev ju aldrig bra. I veckan flytspacklade killarna det. Det blev tyvärr heller inte så bra. Vi hade det på känn för har man misslyckats en gång med det som är ens jobb....då är ju oddsen att det blir bättre nästa gång när man dessutom är lite irriterad inte så bra. Vi har meddelat dem att detta inte inte är godkänt men att be samma killar komma igen känns inte helt bra.


Under dagen sattes panel på halva höjden av den fasad som vetter mot vattnet. Det blir liggande på den här sidan och den motsatta, dvs vid kök och entré.







Jag har ju tjatat lite på Instagram om hur nöjd jag är med hålet jag ritade upp på väggen och tvingade till mig. Men jag ÄR väldigt nöjd med detta och att jag inte lät arkitekten få som han ville med en sned vägg. Jag gillar visserligen ljusinsläpp och förstår poängen men jag vill ha väggar att möblera mot. Halva väggar blir så bökiga. Och orginalidén med spaljé var ju helt fel för oss, vem ska hålla den dammfri? Nej, släta väggar som man kan hänga saker på och ställa skåp emot är mer min melodi. Om man står nere i hallen utanför tvättstugan kan man nu se upp i hallen och det gillar jag. Man kan ropa efter kaffe och en nackmassage när man är hushållsslav....



Idag målades allt detta kritvitt. Jag blir mer och mer nöjd med ljusinsläppet, och mig själv! ;)

I alla väder jobbar Pjotr och hans kompanjon på måndag till lördag. Då och då betraktar de byggkillarna på den angränsande tomten och gapskrattar. Vilka långsamma typer. Detta var temat på den gemensamma lunchen sist när vi bjöd på pizza. Långsamma svenskar och byggkillar som ägnar stor del av arbetsdagen åt att betrakta när andra arbetar. Ineffektivitet var ett återkommande ord. Den svenska modellen i all sin glans.

Tusen kronor betalade vi för dörren, 1600 kronor för handtag/lås och sedan 4000 kronor för att få en karm i ek samt isättning av låset. Ca 500 kronor för färg och olja gör att vi landar på 7100 kronor ungefär. Vad kostar en ny massiv dörr??? Googla får ni se men jag skulle bli förvånad om det går på under 20000 pix och då oftast utan ett avancerat elektroniskt lås som man kan styra med telefonen...



Jag är väldigt nöjd åt att vi gick hela vägen här och inte fegade ur. Det var inte ett dugg svårt att få till den här metalliska effekten, livet är för kort för att vara boooooring tänker jag.

När Frank satte sig i karet försvann han nästan, bara hjässan stack upp. Det är exakt så jag vill ha det i badet. Man ska inte behöva välja om bröst eller knän ska vara varma. Punkt där va?

Varför välja liggande eller stående panel? Vi kör både och i TRE olika bredder. Som sagt, varför välja?

Frank ville lägga kaklet själv. Idag, en dag efter att bilden togs är kaklet satt. På måndag fogas det.

Nu är det bara veckor kvar till inflytt, jag har köpt ännu mer flyttkartonger och vi närmar oss 300 stycken är jag rädd, är det ens lagligt?

En liten utvikning i slutet bara, jag var i Trendgruppens showroom i veckan. Där stod härligheterna sida vid sida och jag bara längtar till att få komma dit igen och grotta ner mig ännu mer. Jag gillar ju finsk design och de har bland annat Iitalla där. Jag älskade kopparna och bordet ni ser nedan. Issey Miyakes textil gör mig helt vild av habegär. Jag som aldrig någonsin funderat på bordstabletter vill nu ha alla de fina bordsblommorna överallt!!

Klädhängaren i metall är också helt underbar även om den inte ingår i deras sortiment längre. Jag ska ta reda på var den finns för den skulle passa utmärkt i vår öppna och höga hall!

Hej på er!
Jag älskar den här klädstången. Jag såg den när jag svischade förbi Trendgruppen för att hämta upp min kompis Sussi. Vi hade tänkt konstruera något liknande för vår hall blir ju lite annorlunda men den här slår ju allt, belysning till på köpet!
Iitalla har gjort det fantastiska lilla bordet. Issey Miyake har gjort kopp och fat. Ljusstakarna vet jag inte varifrån de är men jag gillar dem skarpt. Skulle passa i vårt kök, vi ska ju ha läderkläpp på diskmaskinen bland annat.




1 kommentar:

  1. Riktigt snygg massiv dörr! Snygga lampor oxå, jag köpte just en liknande till min man som den i mässing med stora glaskupor:)

    SvaraRadera