lördag 19 mars 2016

Ändringar i sista stund - inredning och placering är livsviktigt


Jag sprang förbi en färgaffär idag. Såg denna för min nya tapet från Boråstapeter. Jättesnygg, svenska klassiker tror jag den hette. Fanns i flera färgställningar.

Vi beställde utebelysning i helgen. Den kom i mitten av veckan och jag blev så besviken. Den såg svart eller mörkt grå ut på bild men i verkligheten var den mellangrå. Den var dessutom inte så distinkt i formen som jag hade önskat så maken ska få skicka tillbaka dem. Tyvärr var det bråttom nu, elektrikerna var på plats. Så jag tog bilen till Bauhaus för att expresshandla tre andra. 
Jag tog efter några om och men tre av dessa. En med rörelsedetektor, två utan. Men som tips för er som bygger nytt, bestäm i förväg vilka lampor ni vill ha för så som det blev nu för oss är ej optimalt!
Jag stod en stund och kollade in utbudet och till sist gjorde jag mitt val. Jag styrde snabbt mot bygget och blir då helt förtvivlad. Elen är uttagen i fasaden på helt vansinniga ställen. Den vid entrén för högt och för nära gaveln. Den vid uteplatsen samma sak men ännu högre upp och avslutningsvis den mot vägen vid andra balkongdörren som placerats mellan de två planen och men kanske på rätt avstånd från dörren. 

Jag svor, försökte förklara för killarna att här måste flyttas på saker. De är tjänstvilliga och jag bad om ursäkt hundra gånger. Efter att ha förklarat att jag ville ha övre kanten på lampan i liv med ramen runt fönstret gav jag mig av in i huset. Där fann jag att det var full aktivitet. Det var säkert sex personer i huset och en utanför. Väggarna som målats i guld och rosa har blivit jätte-
bra, över förväntan faktiskt. Nu har vi två fondväggar med tapet och ett rum som jag ska måla en form av silhuettpanel på eller hur man ska beskriva det. Återstår bara att välja kulör.



En kyl med dispenser är guld värt med småbarn i huset. De dricker mer vatten än annars och kan förse sig själva! Här en från Siemens.

Behold, light! Tyvärr fick vi några olika plattor i badrummet. Det var felpackat på Bauhaus och sen var den ene plattsättaren ej så observant....Meeeen snart är jag skumögd och märker det ej...

Nu kan man på ett säkert sätt färdas mellan de två planen! Platsbyggt är bäst!
Köket tar form och all el är inkopplad ser det ut som. Trappan höll jag på att glömma, VI HAR EN TRAPPA!!! Vi vet inte hur mycket den kommer kosta i slutändan men jag tror att det i vilket fall som helst blir hälften så dyrt som om vi skulle köpt en av en trapptillverkare.

Massorna som dumpats på tomten är på väg att bli min trädgård nu. Staketet mot ena grannen är uppe om än snett och på vår tomt. Barnen kommer inte störta mot sin död iallafall. Det är bra. Nästa steg blir ett staket mot grannen på andra sidan som skulle dragit igång för en och en halv vecka sedan....så kan det gå. Jag är inte avundsjuk på dem som har allt detta kvar!

Om en månad kommer vår spis! Det är så otroligt häftigt att få igenom detta, det är en pryl som jag faktiskt suktat efter i säkert 20 år!
Dreams come true, det skulle kunna vara titeln på boken jag skulle vilja skriva om detta. Undertitel skulle kunna vara, har du ett händelselöst liv och är masochist? Bygg eget hus utan helentreprenad i lösvirke....

Frank har hela tiden sagt att han vill bo under trappan, det ska han få om han vill!

Är man ambivalent så får mamma välja. Det blev urfint faktiskt!

Hej duschen, jag längtar efter dig! Från Tapwell, samma som vi hade i förra huset, jag är inte så mycket för förändring. Eller jag har så säker smak att jag valt den allra snyggaste och då kan man inte ändra sig...typ. Hade jag haft en övrläkarlön hade där suttit en Vola dock....
Nu har vi helg här. Det kommer säkert mer bilder snart, det går ju så fort på slutet. Hej hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar