onsdag 17 februari 2016

Trädoft




Idag kom jag äntligen till huset. Jag har ju börjat arbeta heltid nu så jag hinner inte ränna där två eller tre gånger om dagen heller! Vi slutade tidigare så jag skyndade mig upp på kullen. Snickarna höll just på att packa ihop för dagen och solen började gå ned. När jag kom närmare kände jag den omisskännliga doften av trä. Så ljuvligt, jag har aldrig tänkt på det tidigare, att mitt hus skulle dofta trä, ja julgran rent av. Jag älskar det!
Jag tog en snabb tur genom huset och konstaterade att de jobbar på fantastiskt snabbt. Bara några ynka veckor kvar till inflytt!!!

Alla rum utom tre på övervåningen är spacklade. Det ska såklart spacklas något varv till sedan slipa och måla. Ett badrum är färdigkaklat där ska bara porslin och badrumsmöbler in. De nedre vårtummen ska kalkas och tvättrumsgolvet fogas men sedan är nog snickarna klara. nej visst nej, trappan! De ska snickra ihop en trappa efter arkitektens ritning. Jag tittade på en väldig mängd trappor i våras men fann INGEN som jag tyckte var snygg och proverna var helt förfärande höga. 50-60000 krnor var inte ovanligt. De billigare var väl egentligen inte fulare men det handlar om material där, man vill ha ett vackert material som åldras snyggt. 

Vi har ju som ni vet haft en del motgångar i detta projekt. Idag blev det väldigt aktuellt. De som bygger på tomten nedanför oss har missuppfattat var tomtgränsen går. De har grävt sig in på vår tomt och satt sitt byggstängsel minst en meter in på vår sida på sina ställen. detta har omöjliggjort för oss att kolla var gränsen egentligen går. Kommunen och KA var uppe för att besiktiga idag och de påtalade tre saker. Att vi skulle vara noga med hur hög tröskeln in till badrummet blir, man måste kunna vara handikappad i vårt hus, annars blir det inte godkänt. Sedan behövdes en ny relationsplan för vi har ändrat storleken på fönster och en verandadörr har flyttats och ett fönster tillkommit. Därtill ändrade vi färg...uuuuuuh så kan man inte göra hur som helst (tänker jag i samma vecka som man beslöt att flyktingförläggningar inte behövde vara så brandsäkra som tidigare) och slutligen var det tomtfrågan. 

Grannarna har åstadkommit ett åtta meter högt stup på tomtgränsen.....Och tidigare lovat att där ska finnas en mur med stängsel. Han som sålde den tomten och nu är ansvarig för bygget samt sålde vår tomt till oss lovade en hel massa som ej blivit av faktiskt. Det stängslet behövs nu för att vårt hus ska bli slutbesiktigat. Vi ringde deras byggledare och han skulle kolla med sin chef. Han kunde inte säga något om vilket stängsel som skulle sättas upp men OM det är så att stupet är på deras sida ska de bekosta detta och får följaktligen välja det billigaste som går att uppbringa om de vill. De får även välja världens fulaste staket och jag har en känsla av att det blir så. Tur att vi inte ser detta och att vi kommer vara på andra sidan huset. Låter jag sur? Ja det gör jag. För det verkar vara lika säkert som amen i kyrkan att allt som kan krångla kommer att göra det och att de som man måste förhandla med är personer som man inte litar riktigt på. Sorgligt och tröttande.
Men, jag ser slutet på detta nu, huset är nästan klart ju. Det som kommer sist är köket och öppna spisen. Vi ska förhoppningsvis in med supersnygga dörrar snart....vi håller tummarna här!

Nu till bara roliga saker, bilder på vårt HUUUUUUS!

Mot den här väggen ska trappan byggas.


Allrum för TV och soffa, with a view!



Här står han Pjotr, han är så otroligt trevlig och duktig. Jag ska bjuda dem på mat i helgen igen. Det känns lite bättre då, när man får visa sin uppskattning genom omtanke.

Har ni sett? Världens mest fantastiska elskåp!! (Ironi, det fattade ni va, men när man bygger är allt nytt fantastiskt på något vis. Det är vårt elskåp. Maken var mindre nöjd. -Skruvproppar? VA? Ska jag behöva springa ut dit och skruva mitt i vintern!!??!!. Ja Maken, det ska du!)

Första helt spacklade rummet på övervåningen blev Edgars. Mer än tre meter i tak har han den lille lustige pojken. Mer än vi. Han ska få ha fina våningssängen och kanske klättergrepp på väggen?

Samma rum plåtat från fönstret.
Fasaden som doftar. Jag älskar de svarta fönstren och ramen runt dem som byggarna gjort. Lösvirke alltså, ljuvligt! Om ca två år ska det hela ha grånat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar