söndag 10 januari 2016

Hemnetspaning

Idag har jag inte gjort många knop. Eller, vi var ute med tre barn i snön, tittade på bygget (det var tur för vi upptäckte att badrummet var för litet, ja sådant kan hända när man bygger själv. Man kan då också nära det så det blir 2 dm bredare så man får in det badkar man önskar), fotade grannens sopor (jag retar mig omåttligt på deras oknutna soppåsar som jag måste titta rakt in i samt blir fundersam över utfall det bort ett barn där också. Har inte sett det innan iallafall...) och sedan har jag ägnat mig åt att läsa lite inredningsbloggar. Jag såg då att Tom Cruise sålde sin fjällstuga. Och så såg jag en gammal annons på ett totalt överstylat lyxhus som jag mådde lite illa av. Jag gillar verkligen inte den stilen. Den där vräkiga opersonliga touchen är svårsmält för mig.

Därför tänkte jag ge er lite motvikt här. Jag håller nämligen lite koll på bostadsmarknaden i mitt närområde. Det ger mig en skön känsla att veta vad husen är värda ungefär nu när vi tappat all koll på budgeten. Jag tror att trots allt kommer vårt hus bli värt några miljoner mer än vi kommer ha betalat för det...

Det här huset tipsade jag min mamma om. Jag tycker det har charm. det är för mig det allra viktigaste i ett hus. När man ser det så här på bild tycker jag inte det är så fasligt mycket att ändra på (jag har ju inte sett eventuell flagnad färg på fönster och så vidare men ändå). På rak arm tänker jag att paneltak kan målas vita eller så kan man smacka upp gips. Köket är helt ok, kanske målade luckor och en ny bäkskiva i trä? Hallgolv med en sned skarv är kanske det värsta jag vat. Både det sena och blandning av material ogillas av undertecknad men det går att leva med. Träkonstruktionen i köket gillar jag, det är tidstypiskt. Ena badrummet med blå kakel skulle jag göra om. Mörkt grått på golv och vitt på vägg till exempel. men även det går att leva med (ni vet ju hur jag lever nu!).
Men titta på kvaliteterna! En gillestuga där tonåringar kan kampera, inbyggda garderober, den öppna spisen är jättefin och fönsterbrädorna i marmor gillar jag. En uppvuxen tomt är fantastiskt att få ta över. det vet jag som fått starta upp en från scratch och nu står inför det igen.

Nej, ska man köpa hus på Ekerö skulle jag välja detta om jag hade en standardfamilj. Att det är slitet eller fult tycker jag är en fördel. Då kan man med gott miljösamvete riva ut/bygga om utan att det är jobbigt. Och faktiskt kan man bo så och bara måla allt vitt!


Trakvista


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar