lördag 9 januari 2016

Bostadspolitik - ett argt inlägg


Hej Mehmet!

Jag bygger nytt, dvs jag bryter ny mark. Tidigare obebyggd yta av jordskorpan har nu snart ett helt hus på sig. Jag lämnade över 354 kvadratmeter till en delvis invandrad familj som behövde någonstans att bo. De släppte den yta de ockuperade till andra i sin tur. Men inget av detta hade hänt om inte jag fått en galen idé om att jag behövde ett hus bättre anpassat för min familj om åtta personer och en egensinnig katt.

Jag är en impulsiv typ som kastar mig ut i världen utan att ha full koll på allt. Det var nog tur för de som ville bo i mitt hus. För hade jag vetat hur mycket pengar som skulle försvinna in i skattkistan (kommunens och statens) då hade jag aldrig gjort detta.

Inte för att jag inte tycker man ska betala för sig utan för då hade jag fattat att vi inte hade råd. 

Det började med stämpelavgifter osv redan när vi köpte tomten. Sedan följde avgifter för bygglov, i flera omgångar (När allt är färdigt ska jag ge er den kompletta listan på avgifter, skatter och anslutningsavgifter. Jag har inte full koll än). Nu i dagarna fick jag dessutom veta att jag är skyldig staten 88000 kronor för att jag gjort en vinst på mina bostadsaffärer. Jag vet, man ska betala skatt på vinst men i detta fall har vinsten ju stoppats in i ett nytt projekt och vi har inte direkt realiserat några pengar utan  tvärt om blivit ännu fattigare. Många miljoner fattigare för att vara exakt. 

Vi kommer ha mer än tre gånger så mycket lån som en genomsnittssvensk. Och det är jag OK med nu när räntorna är låga. Det som gör mig arg är att i bostadsbristens Sverige, som vi hör om flera gånger om dagen, där är det svindyrt att bygga nytt. Tidigare har jag renoverat två hus som lett till att jag gjort dem attraktiva för andra familjer. När jag köpte dem var iallafall det ena i princip obebobart, det andra var det heller ingen som budade på utom jag. Någon insats för mänskligheten har jag således gjort redan där.

Jag har några förslag till Herr Bostadsminister. 

Ta bort all moms på nybyggnader.Det kan gälla arkitekter, byggmaterial, kontruktionsritningar, uppvärmning och arbete. Skippa kostnader för bygglov, ändringslov och kontrollansvarig. Kanske kommunen kunde ha KA som såg till att alla normer följs? Gör så att el- och vattenbolag har en enhetlig taxa för anslutning till de olika näten och detsamma kan gälla fiber. Ni vill ju att folk ska ha internet, eller hur?

Jag kan inte säga att jag ångrar att vi bestämde oss för att bygga eget, det kommer bli fantastiskt, men hur jäkla svårt/dyrt ska det behöva vara? Förenklingar och lägre kostnader behövs verkligen om vi ska få någon fart på detta. Och vad kan vara bättre för Sverige än att vanligt folk bygger sina egna hus att leva och trivas i?
Inget kan väl vara bättre än det? Jag tycker jag skulle FÅ betalt för att utföra detta hästjobb som gjort 10 rum och kök tillgängliga för andra.

Jo, ni kan se till att miljövänliga alternativ på uppvärmning, isolering et cetera blir billigare också. Kanske genom att momsbefria solceller? Eller? Du är ju ändå miljöpartist!

Om du vill veta mer om hur du ska vara med och styra landet kan du nå mig här, det är bara att kommentera nedan. Jag svarar alltid så fort jag kan. Tillgänglighet är centralt för mig.



Detta hus fotade jag från bilfönstret i Bordeaux en sommar. Väldigt fint tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar