torsdag 14 januari 2016

En och en halv månad kvar (säger de)

Little hands wallpaper. 
Har du funderat på att bygga själv? Tänkte du att det nog går lika bra att vara byggherre själv...? Tänk om! 

Nej, riktigt så illa är det inte men just nu när jag inte är helt frisk och jag inser att vi hållit på ett år och en månad utan att ha fått någonstans att bo, då tappas lite fart. Och det betyder ju inte att något lugnar ner sig.

Jag svänger i princip alltid förbi bygget minst en gång om dagen, bara för att hålla mig uppdaterad. Det är inte någon extra ansträngning egentligen för det ligger bara några meter från dagiset. 

Men idag var det tungt. Backen var omöjlig att komma uppför, stots att jag med mina sista krafter sandade vägen. Nej, det fick bli en promenad. Jag ska INTE berätta det för min domedagsprofet till bror.

När jag kom fram såg jag två snickare bära på ett av de större fönstren...och halka. Ena killen såg ut att få fönstret över sig och jag skrek rakt ut samt skyndade dit för att hjälpa till. Det gick bra. Tänk om han skadat sig? Då hade JAG varit ansvarig. Och han hade skadat sig!!! Fokus på det viktiga! Men det är läskigt med byggen, och ansvar och att bli av med ett fönster. 

Jag sandade på tomten med efter detta. Några olyckor vill vi inte veta av. 

Chefen för bygget sade att det var hög tid för oss att beställa kakel. Lätt! Jag har ju redan kollat vad vi ska ha. Det blir vitt, vitt, grått, grått och.....VITT!

Imorgon ska de stora tunga fönsterramarna skruvas loss, bäras ut och sen in igen MED själva glaset i....jag bävar. Det väger närmare 300 kilo och två extra man är inringda för detta moment. Jag har tänkt åka dit med semlor (och kanske tryckförband!) imorgon. Undrar om Semlor är populärt i Polen och Grekland? Det får vi veta snart. Jag älskar det iallafall så worst case scenario är att jag får äta fem semlor....

Vi fick se grannens ritningar också. De ska bygga en Fiskarhedenvilla. Vi tittade tillsammans på andra grannfastigheten som håller på och sprången PÅ VÅR TOMTGRÄNS! Det ska också bli väldigt intressant. Jag hoppas att de inte skjuter av någon salva just när våra fönster ska in. Då blir jag INTE glad.
Tydligen måste tvättrummet ha klinker på golvet...Jaha, då blir det klinker!


Jag vill ha ett inbyggt badkar nu. Jag hade tänkt mig ett två meter brett badrum men plötsligt var det vara 170....Vi ändrade då till 180 och så fick det blir. En vägg flyttades och jag insåg att ett badkar inte skulle bli snyggt. Glipor är det värsta som finns. Där samlas smuts och saker. Så, inbyggt blir det!


På kvällen kom en leverans. Den som skulle kommit innan jul med som slarvats bort på vägen....Killen ringde och var stursk. Han ville inte ha någon beskrivning. Han skulle komma inom en kvart. En halvtimme senare ringde det....
-Är du vilse? Jag sade ju att det var svårt att hitta..
-Jag är på en liten väg, vid en skola...
-Aha, ser du ett kyrktorn?
-Mmmm.
-Kör mot det, när du ser lysen på en kyrkogård sväng vänster. Andra huset längst från vägen, där står jag.
-OK.

Om någon erbjuder sig att ge en vägbeskrivning....ta emot den. För sedan jag flyttade hit har jag märkt att folk virar bort sig. Trots GPS. Och det är nu kolsvart här. Hade vi inte haft gravarna till grannar skulle ingen hitta hit. Men nu är jag lycklig ägare till ännu en dominohäll från SMEG. Den med grill. skitläcker och verkade enkel att rengöra. Det var det inte enligt en vän som haft en sådan. Bra men moddig. Tvi! men jag måste erkänna att jag inte är en rengöringsfetischist. Det får maken ta hand om. Punkt.

Nu ska vi ta kväll eller mer natt faktiskt. Imorgon väntar nya äventyr!!

Vi hörs!


Här kommer lite tapeter jag googlade fram. Passar för alla barnrum tycker jag. Vi får se hur det blir...

Väldigt söt tyckte jag, lite Jules Verna möter Beatrix potter liksom...

Gullegull på hög nivå.

Den här känns som en skolbarnstapet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar