fredag 8 januari 2016

Bara två månader kvar-ish


Idag kom snön med råge. typiskt, vi skulle se hur tomten ser ut. Det har nämligen uppstått problem med marken och fönstren. De är så tunga och marken för ojämn. Maken lånade spett av våra vänner och så bar det av. Byggkillarna var där, de höll på bed badrumsväggarne och killarnas rum. Vi möttes av en provisorisk vit dörr. Jag tyckte det var en onödig kostnad och förstod inte varför den vi köpt inte fungerade...Jo, den skulle aktas för hack osv. OK det kan jag köpa. Vi får väl sälja den vidare senare.

Några fönster gick inte att få i. De var för tunga och så är byggnadsställningen utanför i vägen. Kanske vi kommer behöva en glasmästare. Man kan tänka att någon skulle informerat om detta. Man kan även tänka att den som gör markarbetet kan förstå att det är bra om man kan gå på tomten....

Vi har ju som bekant spräckt budgeten med en halv miljon redan och den glädjekalkyl som vi gjorde efter arkitektens budget ska jag modifiera senare, så andra ska slippa den här skiten. En post ska heta Idiotjävlar och uppgå till mint 500000 kronor. Då får man en mer rättvisande bild av ett bygge.

Medan vi snöar in här i kojan försöker jag tänka att det snart är över. Om ca två månader bor jag i ett fantastiskt hus med trevliga grannar. 

Medan jag tänker det får jag ett samtal från en granne som hävdar att deras hus fått skador av våra sprängningar....i juli. Men efter att ha kollat med alla inblandade verkar det som om detta inte är vårt fel. För de ligger mer än 80m bort och huset står på lera...kanske det var på glid innan vi satte dynamiten i jorden? Hur som helst så har det sprängts en hel del efter att vi började och sannolikheten att skadorna kom därifrån eller möjligen innan känns ganska stor. Vi får se. Vi håller i hatten här och fredagsmyser!

Bilder från det senaste kommer här!
En vägg gipsad och klar i vårt sovrum. Snickaren har hängt plast för dörröppningen och satt in en värmefläkt så att killarna kan värma sig. Igår var där -17!

Mellan de här skivorna ska jag bada framöver. Plötsligt såg det väldigt litet ut!

Längst in under fönstret ska badkaret stå. Ingen utsikt alls som vi tänkte från början men å andra sidan ingen insyn heller....

Väggen till ett av barnrummen tar form.

Jag bad om mer bredd än standard. Det finns inget jag ogillar mer än standard. Själva idén är väl bra men jag känner mig ovan i att anpassa mig efter normer. Och jag vill ha rymd!


 Det blev väldigt stort fönstret som ska ge ljus i hallen. Lika brett som trappan ned till undervåningen. Fint men jag börjar redan oroa mig för putsningen....


Den provisoriska dörren som jag inte tyckte vi behövde och trappfönstret från utsidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar