tisdag 24 november 2015

Update

Vardagsrumsfönster närmast och längst bort vårt sovrum. Milsvid utsikt som även ger insikt.
Ni som följer den här bloggen har väl antagligen fått leta rätt på ytterligare en blogg att följa då det varit sparsamt med inlägg. Men nu är jag på banan igen, det finns faktiskt saker att skriva om. Det har det väl gjort hela tiden vad gäller bygget men det har mest handlat om negativa saker. Vägen fram har varit kantad av bakslag. Precis idag skulle massorna som grävts bort för att mura grunden ha vräkts tillbaka. Men inte förrän makrillens städpatrull varit där. Den bestod av...MIG. För arla var ingen där. En hydraul- någonting hade gått av och måste svetsas först. Så jag och det sjuka barnet fick släpa och kånka plast, isolering och träpallar som andra människor kastat huller om buller. Snickaren tyckte det var märkligt att folk inte städar upp efter sig. Det märks att han inte har barn. Men visst, det är märkligt när folk inte gör det de lovat att göra. 
Så nu väntar vi med spänning på att svetsaren ska få ihop maskinen som ska jämna marken för oss så att snickaren kan få på taket utan att trilla ner och dö. 
Här en av flera högar med överblivet material, gamla skor, kaffemuggar, plast och förmodligen finns där under en ugn också....

Jag har också beställt ett kök på morgonen, mailat om eldstaden och fått iväg en betalning till vägföreningen. Vägföreningen fick ett lite surt brev också. De tar nämligen betalt för tjänster som ej utförs, jag blir lite sur av sådant. Vi ska bo på ett berg. det betyder att det inns en backe. Den tycker jag ska sandas på vintern och sopas på våren. Det senare lyser med sin frånvaro. Det ska vi se till att ändra på annars kommer mina barn inte kunna cykla där. Rullgrus är livsfarligt.
Helst av allt skulle nog maken tälta vid bygget, han älskar den platsen och vill hänga med i alla svängar. tyvärr är det oftast lite motigt. Det man lär sig av det är att slå av hörseln. För när man står där och hör killarna ropa: _Gipset sitter på fel sida, eller - Väggarna är för långa...ja då orkar man liksom inte höra.

Så, nu är köket i rullning, igår beställde vi badrumsmöblemang från Svedbergs och strax ska jag få se prover på olika stenskivor som kanske ska pryda vårt kök och några fönsterbänkar. Spännande.


Vi ska inte ha den här toaletten, jag gillade den inte. Inte heller ska vi ha det fyrkantiga handfatet, men annars blir det ganska precis så här.
Nästa fas inleds på måndag, då ska taket läggas. Därefter blir det fönster och dörr. 
Jag har ju berättat tidigare om detta men nu är det beställt och betalt. Nya serien Front blir det från Svedbergs Jag hoppas att det kommer göra att det blir mer ordning i badrummet, om inte så kan jag iallafall gömma allt skräp!

Längtar infernaliskt mycket efter att få flytta in nu. Vårt liv kommer bli så mycket enklare. och varmare. Här fryser vi på morgnarna, det är dåligt isolerat här och även om vi eldar på för fullt så är draget från fönster och dörrar betydande. Vårt hus ska bli så tätt så tätt att man kan gå naken där. Eller.....våra fönster är så stora att man kanske bara kan vara naken i garderoben!?!

Tjing!
Alla provbitarna...och vår blandare från Tapwell i mässing.



Fyra kvar....Vi lade till ek också, som luckorna ska vara i.

Vitt gick bort, jag tror att det skulle bli för mycket av den varan med så högt i tak och massa vitt kakel på väggen. Den ådriga kanske också blir för mycket även om en liten bit är vacker...


Dessa två vill vi ha pris på. Den med lite grönt i är mer homogen i färgen...den med vitt har jag haft tidigare. Älskar den. och den plockar på et naturligt sätt upp det vita i kaklet. Naturligt är bra.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar