tisdag 4 augusti 2015

Beslutsvånda


Igår, på min ”lediga” dag försökte jag sy ihop några säckar. Det var byggmarknader, några kökslucketillverkare och sedan två döttrar som skulle få sig var sitt besök.

Jag började i stor stil med att glömma anteckningsblock, pengar och den något otippade baddräkten (jag hade faktiskt tänkt att börja mitt nya liv också och hinna med några längder i ett lokalt badhus). Jag följde ändå plan A så gott det gick, åkte till Ekesiöö. Där fanns faktiskt en av sakerna jag letade efter, en underlimmad mässings och den kostade inte 15000 kronor!! Bara en sådan sak.


En gyllene ho, vem hade kunnat anan att Vit-Anna skulle gå igång på det? Jag hittade den senare på nätet mer än 3000 kronor billigare än i butik. Många bäckar små...


Kakelstället hade stängt varför jag åkte hem till ”skjulet” och hämtade allt det jag glömt (utom baddräkten som jag nu insåg aldrig skulle hinnas med att användas). Jag glömde emellertid det papper som angav antal kvadratmeter per kalkat rum men det var inte så viktigt.

Tillbaka på kakelstället antecknade jag noga artikelnummer och fotade. man kan aldrig så noga veta om olika försäljare har samma…ibland, som i fallet med vitvaror, har de olika på exakt samma prylar för att blåsa oss konsumenter. Jo, så är det. Vi blir blåsta. 

Jag klarade av olika lite mer lustfyllda uppgifter, som att träffa mina barn, bli vettlöst förälskad i en grön kappa från 70-talet och äta en lunch på Röda Korset. 


Dottern som jobbar på Stadsmissionen hade tipsat om att det fanns fina saker i butiken. Jag hittade en tallrik från Gustavsberg för 50 kronor, en fin marmeladburk för lika mycket och ett träfat med små ben för ynka 20 kronor. Jag funderar på om det ska få vara som det är eller betsas svart eller möjligen såpas för att bli mindre gult. Vi får se. En svampkniv kändes nödvändig(!) när man bor kantarellnära 99 pix från Åhléns min hovleverantör. Sen en brosch som kanske ska sitta på min folkdräkt och ett smyckeset för 80 kronor inalles, vilka fynd va!?! Jo ett par trästickor åt Frank också, han visar intresse för stickning. Då måste man haka på!
Tänk att livet kommer tillbaka till en bara man får vara i fred i åtta timmar!!!

Jag hittade en fin vintagebutik också som jag ska tipsa om på andra bloggen, kan ni inte vänta på det kan jag avslöja att den heter Ateljé ateljé. Googla den!

Hos Järfälla Kök kände jag mig som hemma direkt. Det berodde kanske på att min kompis Barbros brickbord stod där. Jag kan varmt rekommendera er att köpa saker hon gör, alltid fint! Sen gillade jag verkligen Järfällaköks saker också, tyvärr hade de inte det jag sökte.

Jag hade fått tips om Järfälla Kök på Ulvsundavägen. De gör snygga fronter till IKEA-kök, men tyvärr ej i trä. Jag orkar inte en total omställning igen, tillbaka till vitt, utan kör på träspåret. Varför? Tänker ni kanske, du har ju redan haft tre vita kök och varit nöjd med det…Jo för denna gång ska köket sitta ihop med vardagsrummet. Jag tänker mig att köket ska se lite minde köksigt ut om det är i trä med guld. Visst, det kanske låter motsägelsefullt då jag ska kakla hela väggen upp till tak, men så SKA det bli. Det har jag bestämt mig för nu. 

Nästa stopp blev Ingwallkök i Abrahamsberg, men de hade semester. Vid en kik genom fönstret såg det ändå ut som om de hade träluckor. Detta bekräftades via deras hemsida. Tyvärr var den snyggaste luckan i laminat…tänk att det ska vara så krångligt.

Öländsk sten. Mmmmmmm men lite för känsligt för syra för en sexbarnsfamilj. Eller ens för en vanlig person faktiskt. Vackert ändå. Vi ska kakala på detta sätt fast med kvadratiska kakelplattor och grå fog. Å vad jag längtar!

På Homestajlat beställde jag en hel badrumsmöbel utan att konsultera maken. Det kommer gå loss på ca 40000 papp. Men DET är en helt annan sak. Sen kan man ju ha synpunkter på att badrumsinredningar kostar mer än designermöbler på fina gatan…jag antar att det handlar om att en familj med åtminstone tre vattenälskande barn ska kunna ha en ”field day” där inne utan att träet krullar upp sig. Jag ska spara kvittot iallafall, så jag kan hävda min rätt till nya möbler när det börjar krulla sig;).

Efter dagens sista besök konstaterade jag att det är nästan som ett heltidsjobb att bygga nytt. Och då ska vi ju inte göra något själva knappt. Vi målar, inget mer.

Imorgon har jag bokat ett lunchmöte på Nisseby snickeri, handsnickrat…jo, jo, smakar det så kostar det…Vi får väl se. Budgeten spräcktes ju dag ett. Det verkar vara det mest framträdande draget i ett husbygge. Allt kostar mer än du budgeterat för.

Som exempel kan nämnas att senaste budet från en konstruktör var 65000kr för att göra ritningarna som arkitekten trodde skulle kosta 15000 kronor….Vad säger man? Man är i fel bransch!



Mindre babbel på inredningsbloggen kanske? Nä, då blir det inte likt mig, det vore väl synd.











Imorgon blir det rapport från snickeribesöket! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar