fredag 7 augusti 2015

Det svänger snabbt i hockey... KÖKET!

SÅ HÄR SER SENASTE RITNINGEN UT, HANDTAGEN SOM SAGT HELT FEL MEN RÄTT FÄRG, LITEN SOCKEL I MÄSSING...VAD TROR NI OM DET GOTT FOLK?
Hej igen. Jag utlovade en uppdatering gällande köket. Här kommer den. 

Vi är nästan i mål nu. Efter en hel del ändringar, kompromisser och tvivel har vi beslutat oss för att välja det DYRASTE alternativet. Jag vet, det är totalt galet och det kommer innebära att jag inte alls får det fina badrum jag så hett efterlängtat. Men, köket är den plats jag tillbringar nästan mest tid i och jag har fått grönt kort där av maken så nu blir det så här.

Makens kommentar när jag ringde honom i förrgår för att "sälja in" detta var just:
-Det svänger snabbt i hockey.

Men jag tycker egentligen inte att jag ändrat mig så mycket från ursprungsplanen. Vi har hela tiden varit inställda på att köket är viktigast. Vi har kämpat med olika alternativ i form av målade luckor eller tre. vi har tittat på fem olika tillverkare i alla olika prisklasser och nu landat i det som var min orginalplan. Ett träkök, lite gråpigmenterat, inga överskåp och sedan försöka göra det mesta av den begränsade ytan genom att göra köket djupare än standard och dessutom sänka det så att sockeln blir så låg som möjligt.

Jag fick OK av maken sent igår och nu har jag gett ett "Go ahead" till snickeriet.

Just nu rings det runt för att vi ska få provbitar på de olika delarna. Bänkskiva, skåpslucka och mässingen som ska sitta som sockel och grepp.

Att handsnickra ett kök är det mest exklusiva jag kan tänka mig. Men vi gör budgetvarianten. Det blir inte trälådor utan metall och jag kommer antagligen inte ha snickrad inredning i. Jag har redan köpt det en gång dessutom till ett hus jag byggde via Småa 2008. Den tog jag med vid flytten faktist. En besticklåda för 1500 kronor ingår inte i köpet när en gnällig snåljåp köper, tyvärr!

Kökssäljaren föreslog mig faktiskt att titta på Ballingslöv. De är billigare än de vi anlitar och håller hög kvalitet. Problemet där är att om du kommer behöva något annat än standardmått blir det helt plötsligt dyrare då. Med ett snickeri spelar det ju ingen roll hur galna mått du kommer med, priset blir detsamma. Det var bland annat det som avgjorde här. För IKEA har noll flexibilitet och då jag vill ha minst 70 djup på bänkskivan missar vi en hel del förvaring som bara göms bakom skåpet. Dessutom blir upphängningen krångligare.

För övrigt hittade jag inte en enda lucka jag gillade hos dem, och den som var OK passade inte ihop med någon bänkskiva.

Vårt kök (jag håller hela tiden på att skriva MITT kök, för så känd det) kommer bli mer som en möbel än ett kök. Eftersom kök ch vardagsrum hänger ihop i en L-form vill jag att det ska vara så. Jag oroar mig lite för att det ska bli för mycket trä ch min lösning på detta är nog att den 7 cm höga sockeln ska utgöras av mässingsplåt. Jag tror det kan ge det hela en lite fin guldkant om ni ursäktar ordvitsen. 
Jag har några dagar på mig att känna av detta mentalt. En annan lösning skulle vara att ha ben, då känns kanske "möbeln" inte så massiv.....Men som sagt några minuter i solstolen kanske löser detta.

Jag har också funderat på att kopiera greppen från mina Snömöbler från Asplunds....med mässing bakom men jag vet inte om det blir omöjligt. Då kanske man måste ta mort guldet och bara ha ett hål?

Bänkskivan blir, håll i er nu 4,4 meter lång. Ett stycke! Med underlimmad mässingshos. maken protesterade lite här. Han vill gärna ha sten. Men ingen sten kan komma i ett stycke och jag gillar inte skarvar.

I värsta fall, om köket blir för litet har snickarna lovat att göra öppna hyllor i allra enklaste snitt. Vi får se om det ska behövas. Jag har för avsikt att endast ha nödvändiga saker i köket, vi ska ju ha både källare och andra skåp i närheten att stuva in saker i. För övrigt inser jag att jag nu flyttat med samma röda linser i två flyttar....kanske man inte behöver hamstra på sirap och grahamsmjöl?

Här kommer lite bilder. 

Slutliga ritningen på entréplan. Vi fick lägga till ett till fönster för jag vägrade ha balkongdörren så jag måste kryssa mig fram med brickor nästa sommar. Siktlinjer hävdade arkitekten...jo, men jag vill att det ska vara praktiskt. Rita in ett fönster till som kan ge en siktlinje då.

Ser ni att det finns utrymme för ett lite djupare kök?

Det ska inte riktigt bli så här. Inte långa grepp det är fult tycker jag och inte så gult trä. Men annars ganska så nära sanningen.



Och ovanifrån. Jag vill inte ha en megabred spis, jag vill egentligen inte ens ha en glaskeramäll, de är så fula. Men jag är rädd för gasol så det fåt bitas ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar