onsdag 18 februari 2015

Flukta på inredning


En helt galet mäktig tapet från Liberty. Den blir det nog inte....eller kanske i hallen? Nej. Efter noga övervägande låter jag bli. Det mönstret passar bäst på en blus. Jag tar den gula!









Lite fåglar i köket kanske? Jag hoppas den blå nyansen faller mig i smaken och passar ihop med den isblå soffan jag tänkt köpa från IKEA. Det blir nog en Söderhamn med shäslongdel (otroligt fult ord på svenska chaiselongue ska det väl heta?).





Jag såg en fin gul tapet med prickar på för ett tag sedan. Den hade tyvärr utgått visade det sig. Jag är en riktig sucker när det gäller smutsgult. Denna beställde jag ett prov på. Tapeten på detaljbilden såg snygg ut på håll men vid närmare granskning innehöll den nog både en röd och en blå rand. Det vill jag inte ha. Snygg på håll dock.


Egentligen är det väl lite förtida man kanske borde ha ett hus först. Icke desto mindre kollade jag lite på tapeter idag. Jag som inte ens skulle ha tapeter utan ville måla. Men jag är något av en tapetoman. Jag hittade dessa som kanske skulle vara något. Beställde tre prover gjorde jag också. Kanske jag tar en tur till Måleributiken i Alvik också...det blir väldigt mycket billigare än att beställa prover på detta viset.

Vårt hus kommer ha sex sovrum och två vardagsrum kan man säga. Köket flyter ju ihop med övre vardagsrummet. Alltså gäller det att få ihop alla färger och saker till en enhet. Min bild av huset är att naturen ska kännas nära. Det är stora fönster och en utgång från köket till altanen, där maken vill stå när han grillar. 

Därför känner jag att fågeltapeten passar bra på kortsidan i köket, där dörren ut kommer att vara. Den blå tonen kommer passa bra ihop med vår blå gamla soffa och förmodligen även med den IKEA-soffa, Söderhamn, som vi gärna vill köpa senare. 

Jag ska bara kolla upp färgen på det tyget, se så att baksidan är snygg också för i detta hus har jag tänkt att ställa soffan fritt i rummet. För annars tror jag det blir svårt att möblera bra. Vi får se. Det är ju lite svårt att tänka fram hur det ska bli, ofta måste man flytta runt möbler för att få till det bra. Jag är väldigt petig med att man ska kunna gå obehindrat i ett rum. Trånga passager gör mig galen. Det rum där vi har vår öppna spis nu är till exempel för smalt. Det är långt men placeringen av spisen gör det nästan omöjligt att möblera på ett bra sätt. Man måste snirkla sig runt och det gillar jag inte.

Jag har bett J att göra extra brett i våra korridorer, standardmåttet kändes för trångt. Petigt, jag vet, men vad tusan. Jag måste få till det denna gång, nu när jag har möjlighet.


Det var allt för denna gång. Jag laddar om för att skriva om HÅLET. Vi har nämligen ett hål nu, ett dyrt hål...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar