fredag 23 januari 2015

Tapeter hela vägen



Min blivande sovrumstapet. Jag är väldigt förtjust i allt Thomas Sandell gör. Jag har sju-åtta olika saker och möbler här hemma av honom så detta kommer rocka fint ihop med det.



Precis nu går det upp för mig att jag kanske inte kan ha den tapet jag vill i köket. (Garden Birds Blue, av Louise Body) Vi fick nämligen ett preliminärt besked av kommunens bygglovshandläggare att taket kommer godkännas av dem. Det innebär att vi kan ha högt i tak i kök och vardagsrum, säkert 3,5 m på högsta stället som kommer vara över köksbänken och sedan slutta mot de stora fönstrens i vardagsrummet. Då kommer väggen där tapeten skulle sitta bli väldigt stor....Kanske det blir för mycket med blått och fåglar där...Jag ska tänka lite på detta och försöka visualisera det.

Annars rullar det på, säljaren av tomten har ännu ej börjat med vägen...lite oroande, vi har just bestämt att sänka nivån på infarten från 29,5 till 28,5 meter vilket innebär många mer kubik sten att spränga, planspränga närmare bestämt. Detta ger i gengäld en planare tomt på framsidan och det gillar jag. Såklart blir det dyrare än vi räknat med, det verkar vara ett genomgående tema i detta projekt. TROTS att vi räknat högt. 

Vi har bestämt oss för en KA (kontrollansvarig) för bygget och efter att ha mailat ett flertal, fått svar av två har vi nu valt den som var 8000kr billigare än den andre. Mitt tips är således att be om många offerter, men det visste ni redan.

I helgen ska vi ut till tomten och diskutera hur vägen och infarten ska se ut. Jag har ärligt talat inga som helst synpunkter på detta och tycker rimligen att den som åtagit sig att göra vägen bara skulle kunna göra det, i den nivå som vi bett om. Simple as that. 
Men vi ska ändå ut dit för att knacka på hos närmaste befintliga granne (det kommer en närmare men det är denne grannes son och det huset är ungefär lika klart som vårar). Vi vill nämligen visa honom våra ritningar så han, när grannfrågan kommer, vet vad ci har i görningen. Det var ett tips från coachen att göra så och det är såklart klokt. Vi kommer göra ett avsteg från detaljplanen och då ska närmast berörda grannar tillfrågas vilket försenar processen tre veckor ungefär. 

I övrigt har tapeter till vårt sovrum inhandlats. Det blev Alviks Måleris egen tapet i design av Thomas Sandell, Happiness i vitt på vitt. Jag har spanat på den tidigare men nu fick jag höra att den ska utgå varför jag inte väntade längre. Jag hoppas att världens bäste målare Christer kommer sätta upp den. Av en slump stötte jag på honom igår på ICA. Jag berättade om våra planer och han lät intresserad. Hoppas, hoppas. Han är helt makalös faktiskt. Har målat /tapetserat i alla mina renoveringsobjekt och det blir alltid ett strålande resultat. Han kollar till och med upp att det håller sig fint. Det är yrkesstolthet det! För 1000 spänn får ni hans nummer;).



Vårt fågelhus har fått mössa.



Jag åkte iväg en sväng till den lokala Plantagen. Skulle fota blommor och fröpåsar för ett inlägg. Jag blev då besviken. Faktiskt trots att mina förväntningar på Plantagen generellt är väldigt lågt ställda redan innan. Men idag var det verkligen supertrist där. Inga inspirerande saker alls. Inte ens snittblommorna var något vidare att plåta. Jag hittade en enda sak som tilltalade mig och det var tulpanerna i vitt med en strimma lila. de tog jag med mig hem bara för att. Resten fick stanna. Jag kunde knappt plåta något alls.

Jag var egentligen på jakt efter en bra bild på fröpåsar. För i år kommer jag inte kunna så något, eller jag skulle ju kunna så men det skulle vara till ingen nytta. Vi kommer flytta i juni och inte ha ett nytt ställe förrän augusti så hela odlingsperioden går bort. Eventuellt har vi inte ens en trädgård förrän om drygt ett år. Vi ska snacka med markkillen om detta. För matjord måste vi ju få dit. 



Nästa år blir det åka av, då ska jag försöka mig på att bli mer självhushållande. Alys Fowler är min inspiration där.


Men hur som helst. det blir ingen sådd i år. Lika bra för jag kommer ha fullt upp och huset vi bor i nu har rekorddåliga förutsättningar för att driva upp plantor. Knappt några fönster i sönderläsa och inga fönsterbrädor att ställa något på. Lika gott att jag sparar på krafterna. Istället ska jag ägna mig åt att planera trädgården. För det kommer falla på min lott över saker att göra. (Allt faller på min lott av saker att göra nota bene).



Väldigt många jag vet men hon är så skön!



Nu ska jag kasta mig över till den andra bloggen, den som berör verkligt viktiga grejer...mänskliga rättigheter och sexstrejker mm mm mm. Välkomna över dit om några timmar!






Alviks måleributik Thomas Sandell Tapeter Louise Body Frö Självhushåll Nybygge Kök Byggplan Planspränga



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar