söndag 25 januari 2015

Nybyggare del åtta: Att spräcka en budget

Den här lilla knallen ska snart vara ett minne blott



Vi fick en budget av arkitekten i början av detta äventyr. Det var en riktig budget som han hade använt tidigare. Han sade åt oss att multiplicera alla poster med 1,24 för vårt hus skulle ju bli större än det som budgeten ursprungligen gällde. Han sade upprepade gånger att det bättre att ta i lite redan från början för att undvika tråkiga överraskningar på slutet.

Hur har det gått då?

Ordning och reda på papper känns som en nödvändighet. Så man kan hålla koll. Jämföra offerter med mera.


Ganska dåligt skulle jag säga. De initiala kostnaderna för nybyggnadskarta översteg budgeten med 3000kronor. En kostnad som vi visserligen hade kunnat ta reda på rätt enkelt genom att ringa kommunen. Men man skulle ju kunna tycka att denna avgift skulle vara samma i hela riket och inte ändras så mycket över tid.
Den andra kostnaden som skenat redan är den för anslutningen av vattnet. 
Vi hade beräknat 150000 kronor för både el- och vattenanslutning...Roslagsvatten berättar glatt att de tar 205000kronor för sin del. Vad elen kommer att kosta har vi ännu ingen aning om. Vi skickade ut förfrågningar till olika personer och företag för att ta uppgiften som kontrollansvarig för bygget. 
I budgeten uppskattades kostnaden till 20000 kronor. Bästa budet kom in på cirka 29000. Vad gäller markarbetet så kommer sista offerten in idag tror jag. En har redan kommit, jag vågar inte ännu avslöja vad den ligger på (för alla läser ju min blogg...) men jag kan säga att det motsvarar ungefär en årslön för mig, INNAN skatt. 

Således har vi utan att ett enda spadtag är taget lyckats överskrida de budgeterade kostnaderna med minst 64000 kronor....Nästa post blir elen. Minst 25000 kronor, kanske upp emot 75000 kommer det kosta. Vi får skippa mat första året vi bor där, eller helt enkelt sälja direkt och flytta till en hyreslägenhet, eller två i Uppsala. Stockholm finns inga att få och vi som är så många måste ha minst sju rum och kök...annars är vi per definition trångbodda. Inte helt lätt att skaffa lägenhet i detta land som synes.
Jag läser i budget- och offertpärmen att totalen för mark och bottenplatta ska vara 515000. I detta ska vissa delar utföras av kommunen. Det känns som om jag ska kolla upp om de utgiftsposterna stämmer överens med verkligheten. Men jag tror att det kommer dra över åtminstone 50 papp här med.



I brist på papper ritar säljaren som ska göra vägen upp en skiss i snön. Själv hackade jag tänder och sprang in till en av våra blivande grannar istället. Grannarna är än så länge det mest positiva i denna härva av okontrollerade utgifter.




Summan av denna osmakliga kardemumma är att vi nog ligger minst 100000 över budget. Jag håller så smått andan och börjar fundera på Trisslotter. Men som Åsa Nilsonne en gång sade på en föreläsning i medicinsk psykologi: Lotter är extraskatt för idioter, jag är benägen att hålla med.

Nu ska jag släppa detta. Fixa tre av barnen inför avfärd mot förskolan och sedan Kungsholmen. Där ska jag idag skriva på kontraktet och inte längre behöva oroa mig för en butikslokal. Det ska bli skönt.

Hej hej!
A





Klart som korvspad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar