söndag 11 januari 2015

Nybyggare del sex: Mikrodepression



Nej, på min ära, så litet får inte vårt fönster bli, det ser inte klokt ut! Jag blir gaaaaaalen!


Idag fick jag mail av arkitekten. Han hade dragit ned på fönsterstorleken för att det inte ska blir så fruktansvärt dyrt. Jag kände direkt att jag ville skita i alltihopa. Jag vill inte flytta om det ska vara på det här viset! Ska vi inte ha stora föster nu alltså???

Jag mailade det vidare till maken medan jag planerade att fly landet.

Några minuters totalt mörker. Sedan upp på banan igen. Barnen kommer tjafsa, det är jag ju van vid, men det brukar gå att komma överens, men vårt sovrumsfönster...jag tyckte inte det blev snyggt. De måste vara i liv med vardagsrumsfönstrena. Annars haltar hela grejen, även om det är svart runtomkring. 

J replikerade med att han kastar in bygglovsritningarna med stora fönster och sen får vi se hur dyrt det blir. Jag hoppas verkligen att det inte blir så dyrt att vi måste "döda" hela huset. Detta var ju en av grejerna med att överhuvudtaget köpa en tomt med utsikt. 

Jag funderar sedan i lite vidare och bittrare banor. Jag tänker att vi har ett enormt underskott av bostäder i landet, så till den milda grad att vi inte ens skulle kunna bygga så mycket vi behöver för tillgodose behoven. Tydligen saknas det dessutom utbildat folk i den utsträckning som skulle behövas för att bygga bort bristen av bostäder. Det finns inte tillräckligt med kunnigt folk i landet!

I det läget väljer man ändå inte att göra det enklare för folk som oss att bryta ny mark. Vi åläggs avgifter och skatter som säkert hindrar många för att bygga i egen regi, med eget risktagande. Det tycker jag illa om, det är kontraproduktivt.

Underlätta byggande, låt bli att ta ut extra avgifter och varför inte låta ROT gälla även här?Eller hitta på något annat med en tre bokstäver lång förkortning som man kan svänga sig med lite snärtigt, HOT... till exempel. Det skulle kunna stå för Hur du inte Omöjliggör  Totalvackra hus i Sverige...

För det måste väl vara något positivt i att engagerade människor bygger sitt eget boende!?!

Nåväl, nu vet ni. Jag får små svackor jag med. Lite lättades det upp av att min vän Åsa i Frankrike har nya spännande planer som jag kanske ska få bli en del av....Hon bor i ett SLOTT!!! På riktigt,

med skelett av korsriddare under köksgolvet. Det ni!

Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar