tisdag 13 januari 2015

Husvånda


Jag är inte otacksam, den var fin. Jag älskade lilla boken med Attefallshus. Inspirerande men jag saknar fortfarande MIN bok, om hur man gör...


Vattnet kommer bli dyrare än väntat, kontrollansvarige också vad det verkar. Det handlar om kanske 80000 kronor mer än vi räknat med. Det känns ju lite konstigt när vi följt en verklig budget. 
Vattnet är inte mycket att snacka om, men kanske man kan få ned priset på en KA? Vi får se när de sista offerterna rullar in. Nästa post är ju att få till elen...ska det också bli dyrare än väntat?

Igår kom min vän S förbi. Hon hade med sig lite lektyr. Hennes man hade skickat med en tidning innehållande lite livsviktig information om nya tidens elektronik. Den tidningen gick direkt till maken. Jag har för liten hjärna för sådant. 

Det var bland annat en bok om hur ett husbygge går till. Jag hade hört talas om den och tycket att det var lite synd att en sådan bok just blivit till. Jag hade ju tänkt skriva den själv. Lite motvilligt började jag bläddra, jag tänkte att ja, ja, jag behöver ju inte slå in öppna dörrar. Hade någon annan redan gjort den optimala boken om detta är det ju lite övermage att göra en själv. MEN! I den boken fanns ingenting av det jag sökte. Bara massa vackra bilder på saker som jag antar är så dyrt att det inte är möjligt att genomföra om man inte har en hel massa pengar på banken. Alltså är fältet fortfarande öppet för mig. Jag vill ju skriva boken om hur man GÖR, alla delar. Inte om hur jag lindar 18 meter ekologiskt garvat skinn från Tärnsjö graveri (de som tidigare garvade skinn åt Louis Vuitton) runt ett specialdesignat trappräcke i mässing för 50000 kronor eller mer. Jag vill skriva om verkligt genomförbara projekt. En riktig handbok. 



Nu skickar vi in alla ritningar för bygglovet





I boken fann jag inte en enda hänvisning till en tillverkare eller snickare eller hjälpsam länk utöver husleverantören. Men visst, den var fin men helt otroligt långt ifrån en normal budget är jag rädd. Och då kan jag tillägga att vi verkligen har spänt bågen själva. Vårt hus kommer på intet sätt bli ett budgethus, det kan man nästan inte bygga i Sverige.

Så nu ska jag på allvar ta tag i detta. Slipa mig och se till att få detta projekt i sjön. Jag kämpar på med migränen och borrar in huvudet i betonggolvet.

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar