onsdag 7 januari 2015

Nybyggare del fem: Fasaden


En inspiratinsbild som J skickat. 





Nu är planlösningen ju klar. Nästa steg var fasad. Nu har även den blivit nästan klar. J skickade tre förslag, en 3D ritning och sen två inspirationsbilder. Jag behöver inga inspirationsbilder för mitt hus har varit klart länge i huvudet men det är bra att kunna visa för många frågar. Många har synpunkter. Framförallt min bror helt oväntat. Han läser ju aldrig vad jag skriver. Han har förklarat att han är mer intresserad av vad andra tycker om vad jag skriver...Så ni kan väl höra av er till honom!?! 
Nåväl. Jag svarade utan att fråga maken att det alternativ med svart runt fönstren är den vi kör på. Jag viker mig icke där. Jag meddelade J att jag ju såklart skulle informera maken om hur hans hus skulle se ut men han skulle inte få ändra...Jag är en upplyst despot. 

För att göra det lite roligare så visar jag upp alla förslagen. Det blir lite överhäng av taket för att skydda mot solen. På entrésidan kommer det fällas in spots i fasaden. Jag hade ett önskemål om det. Spisen ska skjutas längre in i hörnet, det blir ändå så nära mellan soffa, kök och spis att det tar onödigt mycket utrymme annars. Hade man haft obegränsat med pengar så skulle jag gjort allt större och då hade en mer luftig placering passat bättre men så är icke fallet. Här påminner jag om det fantastiska konceptet crowd funding...;)

Tjejerna tjafsar orimligt mycket över vem som ska bo var...Jag låter den diskussionen vara för det är så bortskämt och tråkigt. Jag tycker att de kunde vara nöjda med att alla rum blir större än nu och att de får en dusch och två toaletter samt dubbelhandfat...

Nu är det är dags att skicka in för bygglov. Hade den utlovade vägen funnits nu också, eller åtminstone påbörjats, hade allt varit frid och fröjd. Vi får se hur det blir med den saken. En kontrollansvarig ska också utnämnas. Den som vanligen jobbar med J går ej att nås. Kanske bortrest, kanske död...Man ska inte bli arg iallafall för att folk inte hörs av. Det kan faktiskt hända knasiga saker i livet. Vi letar vidare.



Nej, så här ska inte mitt hus se ut.


Inte så här heller, lite för blekt.




Men så HÄR hoppas jag att det blir. Nu håller vi tummarna för att kommunen går med på detta, det handlar om takhöjden, funkar det inte måste vi rita om taket. Väldigt krångliga bestämmelser kring max 32 graders lutning, inte mindre än 14 grader, max höjd 4,2 meter osv osv. Man skulle ju kunna tycka att några centimeter inte spelade så stor roll men se det är inte helt självklart. 






Ingången. Ett avlångt köksfönster så jag kan spana på barnen som leker lugnt och stilla på den ofarliga delen av tomten. Glasparti där trappan är. Verandadörr med utgång från köket och så ett sluttande tak in mot trädgården så man ser det levande taket.



Tre sovrum och ett allrum med altandörr på nedre plan. Fasta fönster så det inte blir så dyrt. 
Där uppe skymtar min älskade spis.  Maken ville promt ha en grillhörna så han slipper att, som nu, stå ensam när han grillar.Vi låter spjälorna gå ned mot marken för att gömma marken lite. Eventuellt kan man sedan förvara grillen där vintertid. Det är så härligt att ha en arkitekt att bara säga åt vad man vill ha. Inget är omöjligt men vissa saker är korkade, och det talar han vänligt men bestämt om för oss. Det kommer bli bra detta!




Mycket coolt!




Tjejernas plan och mina skrymslen.


Ungefär så här trångt blir vårt nya hus. Men det är effektiva ytor. Minus 128 kvadratmeter totalt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar