söndag 28 december 2014

Nybyggare del fyra: Planritning


Lillans sovrum vid killarnas. Tjejerna sover på nedre plan. Jag har fått et rakt kök som är mer än fyra meter brett och ingen kyl och frys som stör. Mycket nöjd med detta.


Idag fick vi nya bud. Jag hade hoppats på ett. Tre är för många att ta ställning till. Vi hade önskat fyra WC från början men när ritningen kom såg vårt sovrum så litet ut. Vi är bortskämda nu med säkert 20 kvm. Detta skulle bli mindre än 16. Så vi mailade att en WC kunde offras och tillbaka fick vi alltså tre förslag men bara ett utan WC. Jag var febrig och ensam med tre små för fjärde eller femte dagen i rad så jag orkade inte riktigt ta in de olika alternativen. Jag sa ta den utan mugg. Men J kontrade med att förklara att han sett en möjlighet att behålla den men ändå få större sovrum. Jaha, vad säger man då? Jag förklarade mitt ynkliga läge och bad att få återkomma imorgon för att ha maken med på tåget. Han kan konsten att snöa in i detaljer av detta slag. Jag blir faktiskt bara trött. Huset hade dock krympts från 252 kvm till 226 stycken och det tackar plånboken för.

Jag lutar nog ändå åt att slopa en WC för i sanningens namn är det kanske att ta i lite. Man kan ju inte tänka magsjukeberedskap året om, eller?

Nu inväntas maken därefter kör vi. Då blir det en fullständig ritning som ska skickas in till kommunen för att ansöka om bygglov. Till dags dato har processen, tomten undantagen, kostat oss 78500 kronor. Det är lagfart och nybyggnadskarta. Det är inte gratis att göra samhället en tjänst och bygga nytt. Det ska gudarna veta.

Jag återkommer så fort vi har en hel husritning. Nu ska jag bara sova tror jag.

Här ligger Tyllas rum närmare vårt sovrum. Det gillar jag bättre. Samma lösning som ovan i övrigt tror jag...




Så här tror jag att vi ska ha det. Den extra toaletten borta och bara där sparar man ju en 5-6000 kronor på porslin och liknande antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar