söndag 27 juli 2014

Trädgårdens färger


Les Jardins de Marqueyssac i Dordogne. Detta ställe har jag haft ögonen på i säkert tio år men ännu ej hunnit med att besöka trots att det ligger nära vårt sommarhus.


Här kommer lite bilder från min trädgård. Jag är lite övertydlig kanske...jag gillar vitt, mörkrött på gränsen till svart och sen lime- och silverfärgat. Det har jag gjort några år nu. Fast jag är inte helt fanatisk. Ibland slinker det in lite glada färger också. Som min blekt syrenlila krysantemum. Men basen är ganska stram.
Sen gillar jag buxbom och vintergröna växter också. Om en trädgård är lite organiserad så den hänger ihop på något sätt så brukar jag uppskatta det mesta. Den ska helst inte innehålla alla färger på paletten. 
Min kommande trädgård ska jag noga tänka igenom och verkligen försöka få till det en gång för alla. Där jag nu bor har skaparen planterat en väldig massa fina växter helt slumpmässigt. Det skapar kaos och är svårt att sköta. Jag har i möjligaste mån försökt flytta ihop plantor för att skapa någon form av helhet men nu ger jag upp och drömmer om min framtida trädgård istället. Fast jag tar med mitt persokoträd (frost) för det bär världens godaste frukt. Det har min farbror Lennart intygat.

En bröllopspresent som jag berkligen gillar! Och en hortensia i vitt till det. Bakom glest armeringsgaller som är en rest från makens betonggjutande.





Klöver i rött och lite lime är min senaste favorit.







Silvernjurvinda är en ny favorit. Plättar i luften en gammal ihop med oxalis.


Min fikonplanta har jag grävt upp i mammas trädgård och tagit hem i bil. Den mår prima men klarar ju inte vintern. Då borden på mitt kontor.




Vild skogsklematis med betoning på VILD.







Min pappa är löjligt förtjust i stockrosor, dock inte svarta...denna bild har jag "lånat av Pernilla Pettersson. Sen vit sibirisk vallmo och chokladblomma tror jag. Inte mina men väldigt vackra. Nästa år blir det mer blommor!





Nicotiana har jag frösått tidigare, lättare växt att ha och göra med får man leta efter.




Min vita lavendel i fina krukan från Brunnsviken var lite skruttig faktiskt. Ska nog åka dit och köpa en ny samt klaga lite. Jag har börjat med det nu som lite äldre för man ska få bra saker om man betalar bra. Innan vi tar semester klippte jag ned krysset på alla utom en blomma. Vi får se hur den ser ut om en vecka. Har den klarat sig får grannen bonus;)!

#lavendel #vit #hortensia #oxalis #skogsklematis #fikon #figue #färger #blommor #krukor #trädgård #dröm






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar