fredag 18 juli 2014

Londonska fasader, dörrar och buxbomsporr

I helgen som gick var jag och tv av döttrarna i London. Jag älskar att resa och byta miljö. Vi begåvades dessutom med bra väder till skillnad från sist jag var där.
Vi skulle shoppa, det var hennes 15-årspresent. Min uppgift var att styrsla det hela så att det inte gick totalt överstyr så jag ägnade mig mest åt att beundra husen. Här kommer det bästa av det vi hann se när vi vandrade upp och ned för Oxford och Regent street och området närmast dessa gator.



Jag är svag för svart och vitt, gillar blandningar av material som trä, kakel, betong. Här glaserat kakel i ljust gult och grönt. Och Ben Shermans skyltning med fin belysning.




Svart och vitt igen, som varandras negativ. Ovan den svarta nedre delen syns sandfärgat vackert tegel med svarta fönster. Jag blir mer och mer förälskad i beige-sandfärgat tegel. Det högblanka svarta är väldigt snyggt på fönster till det och vitt.



 Karibiskt



Vill man ta sig en slurk kokosvatten går det utmärkt på Oxford street, pass upp bara för det är laxerande! En vindyr gelato går också att få där. Lite Karibiskt nästan. Så även på Carnaby Street, där många kulörer trängs sida vid sida.



En gul kaklad portuppgång låg på en sidogata från Oxford street. Jag gillade färgen trots att själva uppgången var lite sunkig.



Svart, vitt och créme





För att vara minimalist är jag väldigt förtjust i krusiduller. Fint hantverk imponerar alltid. De två första bilderna är från olika sidor av Liberty store. Den andra bilden vet jag inte var jag tog men gallret, det crémevita och högblanka svarta var så snyggt ihop. 



Formklippta häckar, buxbom och tyglad natur är härligt tycker jag. Jag tror att i princip alla dessa bilder (utom den andra som är från hotellet där vi bodde) är tagna på en och samma gata. De verkade tävla om buxbomsprakten. Rena porren för en sådan som jag.














Dessa två bilder avviker från övriga för de är lummiga, ganska härligt mitt i en av världens största städer. Man får kolonilottskänsla.





Nästan lite funkiskänsla!




Praktfulla dörrar som inger respekt. Jag gillar framförallt den helt svarta med det hårt polerade lejonhuvudet i silver. Vilken entusiast som måste sköta den!








Det var en kort exposé över det jag hann med i London på nästan tre dagar. Nästa resa bär till Frankrike. Där är det lite snarlikt men i den region jag kommer befinna mig är blått, gult och rött de vanligast förekommande färgerna på dörrar och fönster. Men formklippt är det och fantastiskt stora hortensior. 

#buxbom #dörrar #fasader #tegel #london #tuktad #svart #vitt #resa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar