måndag 7 juli 2014

Trädgård




Fantastiskt vacker blodfläder som jag såg på Ulriskdalsslottsträdgård häromsistens, oklart om man kan safta blommorna.



Som jag skrev om tidigare har jag besökt lite handelsträdgårdar för inspiration. Sedan dess har jag också varit på resande fot. Vi har besökt både Jönköping och Sunnansjö. Jag har spionerat lite på andra bloggerskor och sett att man inte nödvändigt måste skriva så mycket...jag har ju svårt att låta bli men här kommer en hel drös bilder som inspirerat mig och precis nedan två som gjorde mig vild av frustration så det måste jag såklart också ta med!




Otroligt ful stadsodling som jag skriver om i min andra blogg på onsdag voltairesvardag. Snacka om vilja men inte kunna! Hyr in proffs istället!



Bild från min mammas fantastiskt frodiga trädgård som ritats av Andrea Elefalk på Avantgarden & Design. 


I närheten av Sunnansjö i Dalarna ligger min farmorsmammas hus. Där har tiden stått stilla. Smultron, flockor, blåklockor och fantastiska svartvinbärsbuskar.





I Jönköping väste en hel rad av dessa underbara hortensior och vid parken stod detta fina träd på en gammal gård. Snygg stenläggning också!





Om någon råkar känna till vad detta är för krypig växt blir jag glad att få veta vad den heter. Små små lila klocklika blommor som finns överallt hemma hos oss i alla skrevor. Helt underbar!


Så här har vi det hemma, schersmin, gullregn (som blommar över) och ett gigantiskt mullbärsträd som ger frukt sent i höst. Omringad som i en berså sitter man här och äter.




Jag är ingen rosälskare pga många barn/taggar men färgen hörrni, FÄRGEN!


Älskar tuktad natur också!







Jag har länge drömt om ett växthus. Det kommer bli av men inte riktigt än. Helt nödvändigt med franska liljor på nocken är det ju inte men väldigt fint! Någon på Brunnsvikens trädgård skulle dock byta ut de förfärligt fula gardinerna de skyltat med. When in doubt, call ME!!




Älskar citrus i alla former.




Dessa kuddar skulle jag kunna ha överallt! Båda bilderna tagna på Zetas





Ny kärlek är silvernjurvinda, har köpt tre än så länge. Palettbled har jag frösått tidigare, superenkelt. Och överhuvudtaget älskar jag rödbrunt.



Har länge älskat caféet på Zetas. Avskalat och fina materialval. Betong, trä och fina bleka stenar.


Den häringa boken kanske man skulle slå till på....Arkitektens trädgård.



En blogg med mest bilder, för en gångs skull men så ska det kanske vara på en blogg av detta slag. Vill ni höra svordomar och annat får ni besöka min andra blogg! Ha en trevlig kväll nu knyter jag mig och drömmer om en sval kväll med ett glas limoncello i handen; doftandes på min heliotrop.

#trädgård #gardening #jönköping #sunnansjö #zetas #brunnsviken #trädgårdsbok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar