tisdag 1 juli 2014

På krukjakt i storstan


På Zetas hittade jag denna. Gillar plantering i gamla fat.

Jag var nyligen på Zetas i Huddinge för att hitta något att plantera och spanade inte just efter krukor då och det var ingen som hoppade fram och sa hej liksom....Då väcktes tanken att börja leta fina krukor. Stor eloge till personalen som hjälpte mig med alla kassar och till och med fällde ihop barnvagnen och lyfte in i bilen! Det kallar jag service minded!

Jag gillar att odla och att ha växter i krukor. Både inomhus och utomhus. Jag har köpt och loppat några riktigt fina krukor genom åren och fått åtminstone fyra eller fem som jag verkligen gillar som presenter. Många av de fådda är gamla, kanske rentav 60-70-talare. När det gäller utekrukor har jag köpt de flesta på IKEA, en riktigt fin gråaktig har jag fått av fd svärmor. 





Jag hade tänkt åka till Plantorama i Järfälla också men när jag ringde för att kolla öppettider visade det sig att de lagt ned butiken. Väldigt tråkigt för den skiljde sig från mängden och var småskalig, så som jag vill ha det. Tidigare under våren öppnade Sveriges senaste Plantagen nära mig....milt uttryckt en besvikelse. Ingenting handlade jag där. En fin kruka fanns det dock på fot i 1500kr klassen men den hade passat bäst utanför entrén till ett chateau i södra Frankrike. 
Jag åkte istället till Brunnsvikens och Ulriksdals handelsträdgårdar. De ligger nära varandra och ärligt talat trodde jag att Brunnsviken var Ulriksdal. Tydligen är det många som åker fel. Jag har varit där en gång tidigare och då blev jag liksom nu mycket nöjd med besöket. SMÅSKALIGT!
På förväg hade jag bestämt att om jag inte hittade något jag gilade skulle jag be Eva på Form från Skå göra några åt mig helt enkelt. Hon är nog en av världens bästa och roligaste keramiker; småskalig är hon också!

Vad är då en fin kruka i min värld? Det beror ju lite på växten man ska ha i eller tvärt om man anpassar krukan efter växten som man vill ha....Växt med häng kan gärna bo i kruka med höjd så man får just häng. Detta kan man lösa med fot eller hög kruka som man lägger något i typ oasis. Jag föredrar fot i det fallet. Därtill gillar jag raka kanter. Ingen böj, det är så svårt att få till det där gyllene snittet på böjar. Det gäller även valv och sadeltak...billiga krukor har ofta fel böj tycker jag.

Korgar och gamla träfat är också snyggt att plantera i, det fanns det mycket av i samtliga butiker jag besökte.
Terrakotta är ju klassiskt och ett tag hade jag bara det hemma i olika storlekar. Då hänger ju allt ihop också. Kanske det är detta jag ska satsa på igen?



Här är lite fina krukor och ett pynt från Brunnsvikens handelsträdgård. Passar bäst vid ett slott men jag gillar dem!



Enkla vita krukor, just som jag vill ha dem. Den med vit lavendel fick följa med hem. Den doftade otroligt gott.



Här snackar vi investering, ca 8500kr för denna nästan kvinnohöga pjäs. Den köper jag på rot när jag blir med franskt slott!




Några fina terrakottakrukor fanns det också i Brunnsviken och ett folktomt café. Alla var på Ulriksdal, lite synd faktiskt för här var det minst lika fint och mysigt och som sagt inte tjockt med folk. 


IKEAs Fejö. Jag har både vita, lime och svart av denna. Passar inne och ute.





Resultatet av alla besök!


När det gäller mina ärvda/snodda krukor är det lite mer spretigt. En vit med geometriska refflor, en orange (som egentligen är skitful), två loppade turkos-blå i glas som visade sig vara av känd finsk person, två vita med blå dekor som jag ärvt av farmor, ja det är väl de jag har. Jo jag fick en strålande maffig kruka av min vän Frida när jag gifte mig, den är från Millesgården och är behöver ha ett ståtligt träd i sig för att komma till sin rätt. Det blir nog ett citronträd där. 

Ute har jag några Fejö från IKEA (krukor på hjul i plast) men jag har haft dem inne också. De är både snygga, lätta och praktiska. Mmin farbrors gamla badbalja i zink har jag planterat i också. Den är underbart fin men tung som attan att flytta.
Zink är snyggt och mina har jag nog köpt på ÖB för några år sedan om jag inte minns fel. Lätta och oförstörbara. Jo jag glömde att jag har en superduperfin grå kruka av Mikaela Willers, den bytte jag mot en pelargonklänning jag sytt. Väldigt bra byte! Hon är förresten också bäst och rolig;)

Jo en fin hängkruka såg jag på Zetas, den hängde vid caféet! Här kommer bilden på den!


 


Zetas är ett favoritställe, synd bara att det ligger så långt ifrån mig. Jag ska snart skriva mer om mitt besök där, men först krukor!

Nu verkar det vara inne att plantera i glas, gärna glas som ser mer ut som överdimensionerade burkar. Jo det är nytt och spännande MEN...det är ju inte så snyggt med den svarta plastinnerkrukan...Då kan man ju klä den invändigt med mossa, sten eller kanske vaxat papper? Eller rentav en terrakottakruka?

Jag klurar på det.





Bilder från Zetas underbara café.





 

Jag tog med mig hem för maken och ett barn var sjuka och behövde muntras upp. Tyvärr ville de inte äta så allt blev oväntat till mig...A moment on the lips, forever on the hips...









Dessa bilder är tagna på Ulriksdal. Jag är ju inte så romantisk av mig men gillar plättar i luften. Den anspråkslösa växten funkar fint ihop med krusidullig kruka på fot var som helst! Sen föll jag för de bleka, pastelliga glasyrerna på de stora härliga krukorna. 
Heliotropen fick följa med hem i den snygga påsen. Den doftade jag för första gången på i Arnolds koloniträdgård som jag bodde granne med ett år. Tydligen doftar de bäst på kvällen, vi får se om det stämmer. Arnold och jag bytte grejer. Han odlade och jag lagade. Tyvärr gick han vidare under våren och han är mycket saknad av mig och hans vänner i koloniföreningen.



DIY


Jag såg på Instagram en terrakottakruka som målats med vit hobbylack. Det var väldigt fint, det kopierade jag omedelbart. Ska göra en hel serie tror jag för det var både roligt, enkelt och snabbt. Jag gillar snabbt!








Till detta pyssel krävs bara: 
kruka 
pensel 
hobbylack 
schablon. 
Jag valde en typ av plast till schablonen som går att fästa och sen ta bort lätt. Först målade jag på baksidan och klippte ut. Fäste mot den rena krukan och sen målade jag. Det tog mindre än 10 minuter att få till och schablonen kan du ju återanvända. Den går ju också att vända upp och ned så får du ett "annat" mönster.



Fådda, egentillverkade och loppade krukor i galen mix.

#krukor #ulriksdalshandelsträdgård #zetas #brunnsvikensträdgårdar #DIY #plantera #IKEA #utekrukor #terrakotta #formfranska365 #mikaelawillers 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar