lördag 28 juni 2014

Ska vi höja ribban lite?


En favorit från Marimekko, moments. Har sytt två mönsterpassade(!) hissgardiner till mamma en gång i tiden, tröttnar aldrig på dem.


Idag var det återigen min äldsta dotter som inspirerade till ett inlägg. Indirekt men ändå.
På grund av att hon jobbat i min butik blev hon lite sen iväg till en fest. Jag lovade att skjutsa henne så hon skulle hinna och tänkte i mitt stilla sinne att jag kunde söva två av barnen i bilen....(en inte så miljövänlig vana jag har men det blev liksom tre flugor i en smäll och jag flyger aldrig till Thailand...)
Vi satte kurs mot Ålsten. Jag kör som en biltjuv (schhhhhhh!) och vi kom i lite för sent och för tidigt kan man säga. På grund av ett surpriseparty var vi tvungna att invänta signal för att inte förstöra hela upplägget. Hon blev smått panisk när jag envetet fortsatte köra mot målet, rädd hon var rädd att vi skulle bli upptäckta. Vi enades om att jag kunde snigla framåt. Att stå stilla på den lilla trånga gatan skulle verka skumt tyckte jag.

Jag passade på att titta in i husens fönster....Efter hus nummer två noterar jag första trenden. Svenskt Tenn, Lucia av Thomas Sandell är trend nr två och de som inte har Frankgardiner har helt oväntat vitt!?! Några hade till och med tyget även ut mot gatan till yttermera visso, här snålas det inte med 1000 kronorstyger!

De flesta villorna är imponerande där vi kör och sen ser man några som med all säkerhet kommer säljas inom kort för 9-20 miljoner kronor och är, som mäklarna säger, ett tillfälle att förvärva ett hus med tidstypiska detaljer att sätta sin personliga prägel på. Ungefär som hus häromkring där jag bor annonseras med: ett hus för den händige.. Det vill säga helt orenoverat de senaste 30 åren och med en trädgård som liknar en urskog.

Ju fler hus vi passerade desto säkrare blev min trendspaning, Estrid, Frank och några andra formgivare är säkra kort här. Nu kommer väl detta inte som en överraskning precis men att se det med egna ögon är lite speciellt ändå. Sen kan jag inte låta bli att fundera på varför alla vill ha samma...Nu kan jag ju bara uttala mig om vad jag såg från gatan men jag anar att det inte skiljer sig från resten av inredningen. 

Nu tänker ni -urt sa räven....nja jag är nog också en sucker för vissa av tygerna därifrån och måste jag erkänna att jag både har Svenskt Tennprylar (ekollon, brickor, ljusstakar, ljusmanschetter, tyg) och ett par Luciastakar med mera även här hemma. Och jag älskar fatiskt Franks tyger för de är så otroligt detaljerade och man ser inte var rapporterna börjar och slutar. Det är det viktigaste för mig, att jag inte direkt ska se hur mönstret är uppbyggt.
Det blev bara lite för mycket på en och samma gata. (Mina grejer är för övrigt mest presenter och arvegods så lite oskyldig är jag allt). 

Det dröjer innan dottern kan stiga in i kalashuset och jag börjar på allvar bli orolig att någon ska ringa polisen och säga att det smyger en misstänkt gammal familjebuss modell äldre omkring i området och spanar...Jag till och med fotade ju! Herregud , jag är galen! 
Vi rullar fram till rätta huset och hon hoppar ur blen. Jag tar en annan väg hem bara för att bekräfta att jag har rätt och mycket riktigt Lucia även där fast denna gång i RÖTT!?!

Som jag tidigare skrivit älskar jag textilier, jag köper dem sällan dock för det finns inte plats kvar längre. Mest har jag enfärgat i fönstren och skulle jag välja mönster är nog Josef Franks inte mitt första val ändå. Det beror faktiskt på att jag ser dem överallt hela tiden. Jag har tröttnat. 

Det finns andra som också gör vackra mönster, Marimekko t.ex gör  mycket fina tryck, Ljungbergs lika så. Livstycket i Tensta har några riktiga pärlor (det upptäckte jag när jag jobbade där) och helt nyligen fann jag Happy Stockholm Design. Sen återigen Åhléns. Deras tyger är riktigt fina och prisvärda tycker jag. 











Marimekko & Ljungbergs citroner och Linn från Åhléns.
                                                      

Om man vill visa att man har god smak och är rik tänker jag att man kan gå hela vägen. Hade jag så mycket pengar att jag kunde bo i dundervillan i Ålsten, köra min drömbil Porsche Cayenne eller möjligen en Carrera och balansera runt i Manolo Blahnik så skulle jag snoka upp en duktig designer, berätta vad jag söker. Låta personen i fråga go nuts i Illustrator (eller för den delen något annat bra program), skicka rapporten till Frösö Handtryck och få helt unika gardiner, tyger eller sängkläder. Jag lovar er att det skulle inte kosta mer än försäkringen på bilen under ett år. På allvar! Så kom igen nu Ålsten, våga vägra vara vanlig! Bli mecenat! Det kryllar av fantastiska formgivare där ute som glöder och tänk att få ett eget tyg!








Happy Stockholm Design

              




Livstyckets mönster Parasoll
                             
                




Nog om detta.
Jag har gjort en kudde som heter Gettopretto. Den försökte vi sälja in till en butik i Ålsten. Den ser ut som en vanlig avlång vägskylt och på ena sidan står det Ålsten på andra Tensta. Kul va!?! 
Nej, det gick inte att sälja där och folk undrade varför vi drev med Tenstaborna....
Jag kan säga att medeltenstabon lägger sannolikt inte 350kr på en kul kudde, målgruppen var de som inte bodde där utan folk med humor och några kronor extra i plånboken.

När jag skulle fota mitt hem inför försäljning för några år sedan låg den i soffan med Tenstasidan fram. Den vände mäklaren snabbt på....Tensta säljer inte sa han. Stadsmuseet köpte in den iallafall och DesignTorget. Nu är den slutsåld och uppföljaren Nockeby-Rinkeby blir nog aldrig av..

Fast den dyker upp i pressen titt som tätt, Adam Tensta till exempel har inte mindre än två i sin soffa har jag sett. Bara det att han tror att han var inspirationen till kudden och att det var min kompis Barbro som kom på den....Hon var med på den men det var min idé från början om jag inte minns fel. Och jag gillar inte rap som är senare än 1980...




     
    Ser ut som stängsel på en rastgård..               Min kudde!




Stockholm av Livstycket



Kanske en något större urna? För balansen.





Nu får jag sms att dottern beställt taxi hem. Hon skickade bild också på poolpartyt som festen spårade ut i. Även föräldrarna drogs med...Regnet öser ned här, funderar på att dra ut badbajlan på terrassen... Sur som sagt;)

#dåligtförkläddavundmenmedinsiktomdetsamma #textilier #marimekko #ljungbergs #tensta #livstycket #happystockholmdesign #åhléns 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar