onsdag 25 juni 2014

Ett orangeri


Bild från Tina Hellberg, älskar bakgrundsfärgen också!


Mina morföräldrar hade ett hus i Spanien i Altea närmare bestämt. Jag var där på sommarloven när mamma och pappa jobbade. Det var jag, lillebrorsan och mormor mestadels för morfar jobbade också och kom bara ned då och då. Mormor gled omkring i tidsenlig frottedress och bikini mestadels.

Det lilla vitrappade huset hade två sovrum, ett vardagsrum och ett pyttelitet kök där vi endast åt frukost, annars åt man i pation. Vattenledningarna på den tiden var öppna och drack man det dog man på fläcken typ...Nä det gjorde man nog inte, kanske det immuniserade mig för jag är mycket sällan magsjuk.

På baksidan fanns en muromgärdad citronträdgård med grus på marken. På framsidan var det lite gräs och även där citronträd. Muren mot den grusade vägen var översållad med hängpelargoner. Mormor och jag brukade ägna mycket tid åt att ta bort vissnade blommor där. Doften av pelargon är starkt förknippad med min älskade mormor, även doften av citron. Vi badade mest i poolen men även på stenstranden i Albir. Albir var då ett mycket spartanskt ställe och det tog ett tag att gå dit genom lundarna med mandel, apelsiner och citroner. På vägen dit brukade jag samla mosaikbitar i turkost och blått, rester från poolbyggen runtom. Det är härliga minnen jag har från den tiden trots att både jag och brorsan saknade mamma och pappa. Det var ju inte som nu när man kan plocka upp telefonen och ringa eller skypa när som helst. Vi skrev brev och någon gång tog vi os in till benidorm för att stå i lång kö, köpa poletter och ringa hem i cirka 30 sekunder och sedan snabbt lägga på för det var så attans dyrt.

Jag har planterat citronkärnor många gånger. Jag har en dröm om att en dag ha ett citronträd i ett växthus eller orngeri. En planta har nu vuxit till ca en halv meters höjd och jag har högt ställda förväntningar på den. Tyvärr fick den lite för mycket sol när jag avhärdade den men jag tror den klarar sig. Jag har också en fikonplanta som jag grävde upp i min mammas franska trädgård i somras. Det mår mycket bra. Fikon verkar vara mer som ogräs eller kanske syren är en bättre liknelse för den tål vad som helst verkar det som. Jag satte den i i en orange emaljerad kastrull och packade den längst bak i bilen. Peter (maken) klämde sönder ena stängeln när vi var i Bayeux och tittade på tapeten och Omaha beach men den tog sig och har fått fler skott ändå!
Nu står de utanför vår entré och solar sig. Till hösten flyttar de ned i källaren och så håller jag tummarna.



Fikon från Faliraki

Mina persikor i trädgården. Sorten heter Frost och är köpta på Zetas

Jag är bra på att drömma mig bort och planera för framtiden. Det ger mig ett välbehövligt avbrott i min annars ganska galna vardag. På Instagram såg jag en bild för ett tag sedan på en citronplanta som jag gillade och igår såg jag den igen. Jag fick lov av Tina att visa den här. Tina är stylist och bor på Söders höjder av bilderna att döma och hon lägger upp de mest fantastiska bilder. följ henne på Instagram! Det kommer ni inte ångra stylisttinahellberg heter hon där! Jag gillar färgerna, både det gula och blå-grå. Vanligen brukar jag inte falla för blåa toner men denna drar åt grå och turkost känner jag och det är färger som jag mer och mer uppskattar. 
Förr eller senare kommer det bli en växthusägare av mig, det är jag helt säker på och då ska jag ha ett citronträd, ett fikonträd och kanske en bougainvillea, precis som hos mormor.
Helst ska det vara ihopbyggt med köket så jag bara kan traska rakt in. Tomater och melon ska det också finnas. Golv i fiskbensmönstrattegel och själva huset ska vara grått.




Bild från nätet på orangeri av gamla fönster
Skiss på dröm

Härligt växthus jag ibland cyklar förbi.














#citron #stylisttinahellberg #orangeri #skiss #dröm #odla #fönster #mormor #fikon #figue #fig #lemon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar