tisdag 6 november 2018

Trädgårdsinspiration



Här något av en drömbild av hur jag vill att mitt hem och min trädgård ska kännas.  Jag är ju oförmögen att teckna och få ut mina inre bilder på ett bra sätt. Den enda teknik jag har är moodboards (som alltid kan missuppfattas ändå) och collage som jag ägnade mig mycket åt sent i tonåren. Här har jag fått med allt jag vill att mitt hem ska innehålla. Man kan skymta Medelhavet till vänster bland annat. Eskapist? Javisst!
Jag fotar en hel del. Det är för att samla inspiration. Men det blir så många foton att de göms av varandra. En salig röra av foton på barn, inköp, drömköp och ägg.

Men nu har jag gjort en ansträngning för att kunna dra upp riktlinjerna och förhoppningsvis komma fram till vad vi ska satsa på här hemma på den del av tomten som har en 45-gradig lutning och består mestadels av stenkross.


Så såg tomten ut när huset var nybyggt. Krossade stenar är underlag. Ovanpå det halvdan matjord. Och kolla in vilket fantastiskt snyggt staket/rasskydd som Ladza AB lyckats få till när de sprängde lite för nära och plötsligt fällde ett av våra träd samt kom några meter in på vår tomt. Kan man tänka sig större amatörer. De är inte killarna jag skulle anlita att bygga en månlandare, eller ens ett badhus! Nåväl. Detta är vad vi har att jobba med. Brant, dåligt underlag som rör sig och sen förjävligt fult helt enkelt.

SÅ! cirka 70000kronor senare såg det lite bättre ut men det är en stor yta att fylla....Vi har en allvarlig lutning på vår tomt, huset ligger i sutterräng och det ger oss vad man inom landstingsvärlden kallar en "utmaning" dvs det är förmodligen omöjligt att klara med given budget. Men skam den som ger sig. Jag jobbar mentalt på med planerna på att få ned insyn/ljud och öka ytan vi faktiskt kan använda. Vi ska bara avvara Länsstyrelsens dom och om den blir "fel" överklaga....Men en grov plan om att höja tomten och få till iallafall en fyra meter hög barriär mot vägen är drömmen. Om man frågar snällt och gör den övre delen av glas kanske invändningarna inte blir så stora?
Nåväl. Jag vill plana ut, kanske få ner en pool? (extra drömskt) och kunna odla och dämpa ljud. 
Här en bild från Garden rescue som jag såg i Le lac i somras. Att sänka ned trädgården och avsluta med ett plank är kanske inte en så dum idé....Bröderna Rich som kallas "the new kids on the gardening block" har designat detta. Jag är lätt beroende av dem....

Idegran som jag planterade i min förra trädgård en gång har nu grävts upp och ska flytta hem till mig igen. Jag tänker mig att denna den mest ljuddämpande av alla kan bilda ett skydd i änden av en av de olika "terasseringarna" jag planerar för. Skydd mot insyn och buller. Det skapar också lite olika rum när man delar av med en häck.


Här två grannar som inte kan snacka sig samman kring färg men valt samma konstruktion som skydd mot vägen. Jag har funderat på något liknande men i mitt fall i svart och som spaljé i en avlång planteringslåda. Också den som ett skydd mot buller och insyn.

När jag fått mitt orangeri ska jag ha en sån, då ska jag minnas mina somrar i Altea med mormor och brorsan....

JA TACK!

Åter en bild från Frankrike. Lascaux IV, en sann bedrövelse vad gäller mat och utställning men desto mer imponerande arkitektoniskt och vad gäller planteringarna. Ser ni att jag står på toppen av en pyramid. Ena sidan metallplåt, andra gräs. Jag tror det var suckulenter bakom mig. Så fint!


Framsidan ska rensas från hrus. det är "fulgrus" som är omöjligt att gå barfota på. Jag har nu skiffersten som ska läggas rakt på detta och istället för en lätt lutning mot huset ska det bli ett eller två trappsteg. Detta är den sida vi är på. Och just nu bygger maken en planteringslåda på hjul som vi ska plantera häck mm i för att kunna få lite skydd från insyn. 


Den här delen av utsikten vill man gärna slippa. Det är en stor höjdskillnad och de har räknat ut att ett 6m bullerplank skulle behövas vid vår tomtgräns?!? Men jag tror att fyra meter räcker en bra bit. Längst bort en vägg och hitom planteringslådor, träd insprängda i trallen och glas så att sjöutsikten inte försvinner. Nu finns där mest ogräs....manshögt.


Här ett orangeri inbyggt i muren på ett hus i Södertälje, så sött!


Fantastiska planteringslådor. Tänk om.....



Detta ska jag härma för att få lite mer struktur här. 

Tänk er en terassering i form av trall med inbyggda växter och sittplatser. helt rätt. Något liknande detta ska jag försöka få till här hemma!

Här ytterligare en variant på hur lätt det kan vara att få form på grödorna.

Mäh!!!!!!

Bygga in sig så här kan man också tänka sig så att man fortfarande ser vattnet i horisonten. Men kommunen blir nog inte så glada av en vägg ovanför det fantastiska kontorshuset nedanför os (läs vad kan göra saken fulare än DET?)

Förföriska ritningar av bröderna Rich....

1 kommentar:

  1. Hej, tack inspirationen!!

    Vi ska bygga detta hus: https://anderstam.com/hus/faxfjall/

    Spaljén i en avlång planteringslådan, ungefär hur mycket kostar det? Byggde ni den själv?

    SvaraRadera