fredag 27 juli 2018

Utomhus



Jag kan ha skrivit om detta parasoll tidigare, det är så fint! Maken frågade vad det kostade...jag drog till med 5500kr. Han höll på att svimma! Det positiva med detta var att det var tusen kronor billigare så jag kanske har en smal chans att få köpa det ändå...jag jämför det med att snusa en dosa om dagen...

Den här gungställningen fyller snart 20 år. Vi har haft den uppe i omgångar. Men nu tröttnade jag på den bleka färgen och.....

I skymningen när det blivit lite svalare och ställningen inte längre var 100 grader varm målade jag allt grönt svart. Dörren fick sig lite färg också för den hade tappat några flaggor. De röda områdena ska kanske bli....blekrosa....och matcha parasollet och de nya utedynorna från  ta da, Clas Ohlsson!


På grund av vår bullerutsatta position har vi tänkt om lite vad gäller det förråd som arkitekten ritat åt oss. Dels var det lite för litet, dels kan vi använda oss av Attefallsreglerna och kanske bygga ett förråd som istället bullerskyddar oss och faktiskt blir 25kvm stort. I så fall kan även nya hönshuset inrymmas där. 
Om man dubblerar isoleringen mot vägen så slipper vi säkert massor med buller samt slipper se det erbarmligt fula Destination Ekerö som ligger nedanför oss och är källa till stor frustration (lyser upp våra sovrum om nätterna, bullrar med sin AC, har byggt ett staket på vår tomt pga. läste fel på ritningen...osv).

Jag tänker mig ett avlångt hus som är 4m högt, det kan bli hur snyggt som helst ju! Här kommer några inspirationsbilder!




Snyggt med grått men vi är redan så grå här att jag tror att ett Attefallshus måste bli svart ändå....

Så här kanske men med en utskjutande del som fungerar som växthus så löser jag mina citrus- och hibiscusproblem...
Det här är ungefär så som jag tänkt mig men då ska det vara trärent på växthusdelen, detta gillar jag inte.
Jag svängde förbi exmaken och mitt fd. hus, där skulle idegranen jag planterade för över 15 år sedan tydligen bort...och de gamla skifferplattorna som när vi köpte huset utgjorde trappan...så jag köpte dem av honom! Nu kan vi få ännu mer idegranshäck och steg ett i min plan att "släta ut" tomten kan komma igång lite försiktigt. Det ska jag avhandla i ett annat inlägg inspirerat av BBC.


Den är bårds hög och låg kan man säga...den fick sig en kraftig kapning för några år sedan tydligen men den kan jag nog få lite fjutt på. Jag har VÄLDIGT svårt för att kasta bort plantor jag en gång planterat. Det finns så mycket hopp och kärlek i växter man vårdat.

Sladden  var rustik...men kanske den inte håller så bra för slitaget här hemma? Jag önskar att de fanns för utomhusbruk!

Jag undrar om Coloramas kulör Rosé, Bläster, Tyll, eller Lingonshake skulle passa till gungställningen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar