onsdag 24 maj 2017

Uteliv

Nu har stolparna till staketet oljats. När det är torrt ska de laseras med Beckers tralllasyr i färgen kol.
Precis nu beställde jag matbordet till varannan som jag hade tänkt köpa redan förra året. Då hann vi aldrig med men NU händer det plötsligt! Stolarna jag hade planerat att köpa till hade såklart utgått (typiskt IKEA) så min ensamma stol kändes rätt meningslös. Jag åkte ut till IKEA för att se vad de hade att erbjuda men jag fann INGET som passade mig. Då tog jag till Blocket och om allt går enligt plan kommer 10 stolar skickas från Umeå med DHL snarast! Jag älskar blocket på det sättet, man kan få tag i det man vill och billigare dessutom. Vissa saker blir inte sämre av att ha använts.
Här är bordet vi ska ha till. 345cm långt, då får nog alla plats. Från Jysk och 4600 kronor med hemleverans. Jag vet inte om det är dyrt eller billigt. Det var väldigt länge sedan jag köpte utemöbler om ens någonsin. IKEA hade inget som passade och inga andra ställen heller där jag letade. Egentligen hade vi ju kunnat bygga ett bord för helst skulle jag vilja ha ett i trä med utsågade rundlar.

Stolen Reidar som inte längre finns i sortimentet. När jag chattade med dem var de dessutom väldigt korta i tonen. ganska tråkigt faktiskt. Men stolen är snygg!

Nu börjar altanen/balkongen ta form och vi kan vara ute mer. Maken har gjort det stora tunga arbetet men jag hjälper till att skruva när jag kan. Jag brukar vara den som bestämmer utformningen och han invänder sällan (tack och lov). Mitt senaste påfund är att ena änden ska täckas av en isolerad avlång träkruka där jag ska plantera en buxbomshäck som kanske formklipps senare. Själva lådan ska målas i blankt svart så som ytterdörren och fönstren. Det ger en lite engelsk känsla tycker jag. Och rundade former på buxbomen lättar upp husets kantighet. Räcket till altanen ska laseras i Beckers trällasyr kol.


Regelverket under är robust. maken är en säkerhetsnörd. Det gäller allt han bygger eller gör. Jag blir lite vansinnig på honom ibland för han är så petig att allt tar sådan tid men kanske det lönar sig i längden. Eller så gör han det medvetet långsamt för att slippa undan allt annat här hemma. För det är jag som måste dela mig i tre för att hinna med all skrubbsår, hungriga små magar och plocka upp allt skräp som kastas omkring...



Några lite högre "stolpar" ska sticka upp från räcker och på dem tänkte jag "kitcha" till det med kulörta lyktor. Jag har tidigare hatat just detta men vårt hus är så stilrent att vi nog kommer undan med detta. maken hatar tanken men jag VET att han kommer gilla det till slut!

Detta var min idé och alla som kommer och tittar tycker det är genialt (och snyggt). maken har såklart gjort detta men det blev lite tight så vi hoppas virket krymper en aning så vi någon gång kan lyfta gallret.

Ha en skön långhelg alla och var försiktiga i trafiken! Go Manchester ikväll! Alla tankar till er och jag hoppas ingen av min brors vänner där blev skadade....

Ser ni längst till höger? Buxbomen ska få en svartlackerad låda att bo i. Det kommer matcha dörren.

Den här bilden tog jag för att minnas den fina färgkombinationen. Kanske jag ska våga mig på lite tulpaner till hösten ändå....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar