onsdag 8 juni 2016

Trädgården tar form


På platten blir det gräs. kanske en snutt trall längst in mot huset och sen en rad med idegran precis där marken vänder av nedåt. Det blir fint tror jag. Gran ska vara det bästa mot buller, så får det bli!

De skulle ha kommit 14:e maj. De kom 7:e juni. Det skulle ta en dag, nu räknar vi tre....

Nästan som en dikt va? Ett ode över ett bygge. Jag gör som min mamma säger, biter ihop och kämpar på. Bara fyra veckor till semester, bara fyra veckor till semester....


Barnen kommer sakna jordhögarna, inte jag. men jag vill dokumentera dem. Så jag kan minnas hur kul barnen hade...och hur jobbigt jag tyckte att det var.

Men det blir bra. Det är skillnad när ett äkta proffs jobbar. Det går fort, det blir rätt och man blir nöjd. Värt all väntan (nästan) och alla pengar (vi vet ju inte vad det landar på men vi hoppas ju). 

Ikväll var jag ute och instruerade maken. Han ska se till att rädda några stora och fina stenar. Två flata och en rund. För som det blev nu blev det för "fint" perfekta linjer, slätt och inte en skymt av den bergknalle som fanns tidigare. Det gillar jag inte. Jag vill ha lite liv. 
En av de större stenarna är säkert 1,5x1m och helt flat på ena sidan. Den vill jag ha att sitta på i solnedgången vid sidan av huset. Den mycket större och runda stenen ska barnen få ha att klättra på. Den tredje stora stenen...den bara gillar jag. Den får de släppa var de vill. Jag hittar på något ska ni se. Kanske vi borrar i den och gör en fontän! Lite porlande vatten skulle vara trevligt. det kanske tar bort lite av suset från vägen.

Det blir rullgräs. Vi tänkte först snåla och så men det har varit en jobbig månad att inte kunna röra sig ute på tomten så nu behöver vi något FORT! Maken ska börja med trallen/altanen som delvis är någon form av balkong. Det är makalös utsikt därifrån och vi kommer ha kvällssol så länge det är fysiskt möjligt. Vad gäller entrén vill jag inte ha trall där, jag tänker att det blir halt. Jag har sagt att vi ska gjuta betong där och ha rostiga plåtar runt ett parti med mossa....jag vet, jag tar i men vad fanken. Man bygger ett sånt här hus EN gång i livet, då får man ta i lite.

Vi får se var det landar, drömma är ju gratis.


Som en skidbacke. kanske det blir hur kul som helst i vinter???

Från det här hållet ser det ju helt livsfarligt ut!!

Jag skulle vilja ha en traktor känner jag. Vilken power alltså! Här ska marken slutta 45 grader, varken mer eller mindre. Då får kommunen fnatt!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar