torsdag 14 april 2016

Lärdomar från ett bygge



För säkerhetsskull har jag dragit plast över. Barnen kletar och målar på allt. Men där står den nu, ena fåtöljen jag klätt om. Jag kan redan se hur bra detta kommer bli ihop med den ljusturkosa soffan, teakbordet och den vita mattan.

Jag brukar säga att jag vill försöka lära mig en ny sak om dagen. Det har jag verkligen gjort i samband med detta bygge. Tyvärr är det inte så roliga och användbara saker. Det är mer av karaktären hur man ska ligga lågt, vara försiktig och misstänksam. Men för att det ska vara någon mening med att ha varit med om den här repan ska jag föra det vidare till er. Jag kan det ju nu.

Om en person är väldigt charmerande och lovar runt, var vaksam. Antisociala typer är ofta det. Annars kan de inte nå någon framgång.

Om företaget som du anlitat har ett Bg som går till en annan person, typ en flickvän, då är det stor sannolikhet att han/hon har en målvakt och inget eget företag. Kan bero på att vederbörande misskött sig tidigare.

Om den du anlitar ej kan komma när ni bokat mer än två gånger, då kommer det sannolikt fortsätta jävlas. 

Om du inte är nöjd med resultatet, betala endast en del av fakturan. Money talks. Gå inte på snyfthistorier eller dumma löften om att man ska "lita på mig, jag håller alltid ord". Särskilt om det är en person som sällan kommer på avtalad tid.

Det finns en regel för att en firma som ställt till det har rätt att försöka åtgärda. Den regeln borde avskaffas. För om man inte lyckas på första gången och sedan klagar på att det ska göras igen och anmäler en till Kronofogden. Då blir sällan den räddande åtgärden optimal. Gör om gör rätt funkar alltså inte. Kan man sitt jobb gör man det rätt från början, enkel logik.

Om någon har sönder det du köpt pga slarv vid montering eller annat är det kanske möjligt med ekonomisk kompensation. Men om det är så att man betalat dyrt för en viss blandare och den sedan repas så är det ju inte självklart att tusen kronor gör en gladare. Jag för min del blir glad av en orepad duschblandare, annars hade jag köpt en begagnad, enkel logik. 

Om man upprepade gånger ringer och säger att det är bråttom och man får höra "det är lugnt, vi tar en sak i taget" då har du sannolikt en lång väg framför dig tills ditt bygge är klart.

En annan sak är personer som talar mycket om hur förträffliga de själva är och vilka jävla sopor andra är.....Det är oftast inte en person som man vill samarbeta med. 

Nu är vi kanske snart i mål. Det är några småsaker kvar utöver tomten. Det rör sig om: En toasits som sitter löst, en handduschhållare som ligger inlindad i plast, en spolknapp som är intryckt i väggen, ett droppande vattenlås, ett repat kök, en repad blandare, två golv utan värme, ett elskåp som ska fixas, el som ska kopplas in (markkillen körde över rören så de gick av innan han drog...), ett vattenutkast som ska flyttas och sen....hämta en täckskiva, en lucka, två spisskydd och sätta upp staket.

Vilken sanslöst lång lista det blev, och då känns ändå detta som överkomligt, det har varit mer hinder i vägen,tro mig.



När vi testade att spola hände detta. Inte hade vi anat att det var engångs....

Maken och jag är för snälla, det är därför vi blir illa behandlade. Vi tror gott om folk och väljer att vara vänliga. Och jag tänker INTE sluta med det, jag vill inte bli en av alla idioter som förstör världen och gör den till en korrumperad plats. Jag ska fortsätta att le och sen istället skriva om hur man undviker att låta dessa människor få era pengar och ert bästa humör. 

1 kommentar:

  1. Åh, Anna, vad ni är med om! Läser K kronologisk ordning, hoppas så att ni fått eller får flytta in snart. /Essie

    SvaraRadera