onsdag 30 december 2015

Upploppet


Det var detta vackra handtag som utlöste suget efter mässing till dörrarna. Det stod att det skulle finnas i butik från december men det visar sig att det blir först i mars-april. De börjar på 1000kr.... Buster and punch

Vi befinner oss i slutfasen av vårt byggprojekt. Inte så att vi har ett hus eller så men det rullar på i bra takt. Just nu står det ju stilla, även byggnadsarbetare ska vara jullediga, men vi följer tidsplanen. Framförallt är de flesta besluten fattade. Det har varit både roligt och ansträngande att välja saker. Att koka ner visionen till verklighet. Dels är man styrd av ekonomi men delvis av vad som är praktiskt genomförbart. 
Några saker på huset har jag fått bestämma helt själv och ändra. Det handlar då om placering av rum, fönster och takhöjd bland annat. Jag har annars litat ganska blint på arkitekten. Kanske beror det på att jag känner honom sedan tidigare men jag är ganska bra på att lita på folk. Dessutom hade jag gjort väldigt klart för honom vad det var jag (vi) var ute efter. Han gjorde några olika ritningar. Jag ändrade mig vad gäller en ytterligare toa på övre plan, jag tyckte att vårt sovrum skulle bli för litet. Nu ser jag hur otroligt stort rummet blir....men jag ångrar mig inte. Jag gör sällan det. Det beror nog på att jag tänker igenom saker innan och vet rätt väl vad jag gillar.

Nu kvarstår inte så många val. Det gäller innerdörrar, bänkskiva till kök, badrumsinredning till tjejerna (det kommer nog bli IKEAs serie God morgon där men man kan aldrig så noga veta..), handtag (trycken) till dörrarna, brevlåda, ringklocka, utebelysning (ja jag är utförlig här så ni fattar att detta är LITE saker att besluta), fönsterbrädor, gardiner till samtliga rum och slutligen typ av garderob i hallen. men sedan ska det nog inte vara så mycket mer. 
Jag har idag varit hemma sjuk i hosta och feber, det släpper liksom aldrig. Tiden har ägnats åt att kolla på trycken. Här är vad jag kommit fram till med viss hjälp av Babs, Formverket som alltid är helt rätt ute, inte konstigt att hon sitter på DesignTorgets affischer med jämna mellanrum.


Detta kommer från  och kostar 699kr, inte billigt direkt men kanske det som kommer bli hanterbart, iallafall på rumsdörrarna.

Här är Dormas version. Jag gillade den men tycker att loggan och den lilla reliefen stör. Den blir det nog inte.
Detta dörrtrycke var billigast, 95 pix, kanske jag ska köpa 12 av dessa och sedan ersätta dem allt eftersom...men det är ju kanske lite onödigt? Om jag bara köper 10 så kan jag låta tvättrum och källare vara utan handtag till våren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar