fredag 5 december 2014

Nybyggare del två


Så här ska huset placeras på tomten.

I onsdags var jag på SPA, det har väl inte undgått någon. Vi möttes i foajén 9.45. Klockan 10.00 ringer arkitekten...han undrar var vi är. 
Vi hade ombokat mötet tre gånger och det är inte bra för min stresshjärna. Jag trodde det var på torsdagen. Jag ringer maken i panik och säger att han måste hem! Han frågar när jag kommer. Va? Jag kan ju inte komma! Jag är ju på SPA! 
Jag lägger ifrån mig telefonen (utan att stänga av den min vana trogen) och säger hånfullt till min vän Friday: Han e ju helt galen! Tror han att jag ska åka hem igen!?! Detta hör ju då maken, ringer upp och meddelar att om jag ska vara dum och hånfull kan jag först lära mig att lägga på luren och ha tangentlås. Message received.

Men jag tror det var lika bra att jag inte var med på mötet. Det går nog snabbare så. Vi fick olika skisser på husets läge, planlösningar, fasader mm. Jag snöade in på planlösningarna som jag inte gillade. Började rita egna, och mailade en hel radda olika skisser till stackars arkitekten vars telefon valde att dö (kan det vara ett sammanträffande?). När jag kände att jag fått till det bra fick jag ett mail. Min telefon är död. Jag tar kontakt imorgon. OK. 


Något pulpettak blir det icke. Men ett lite "skevt" tak vill jag ha!



Sadeltal blir ju högt och fint, men jag är inte helt övertygad.






Min egen lilla lösning som kanske fick telefonen att välja att självdö?


Det kom sedan ett mail där han förklarade att allt bara var förslag och att JAG inte behövde lösa den trixiga uppgiften med planlösningen. Puh, han gav nytt förslag som jag gillade mer, den visade ett L-format entréplan och en rak undervåning. Nära kontakt mellan uteplats och kök. Jag känner mig hemma. 

Däremot visar det sig att detaljplanen ej medger pulpettak som jag hade önskat. Det får bli ett sadeltak. Jag hatar sadeltak. Men J lovar att det ska bli bra. Jag undrar om mitt sedumtak ryker nu...Hoppas inte. Nåväl, vi är igång. Kommunen höll vad de lovade, en nybyggnadskarta kom efter bara 20 dagar till det facila priset 10500kr.




Arkitekten tar med inspirationsbilder. En bild säger mer än tusen ord...



Nu ska jag försöka tänka harmoniska tankar kring sadeltak. Jag ska försöka se det positiva med högt i tak....och tänka ut ett sätt att förskjuta mittpunkten utan att det strider mot detaljplanen..Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar