fredag 20 juni 2014

Mina hemmapärlor

Bild på co/Attefall från Sommarnöjens hemsida





Bild ur DN på ett Attefallshus


Hemma är det just nu lite kaos pga en brand. Jag gillar ju verkligen att ha ordning omkring mig men livet vill annorlunda. Full kaos är mer vår stil. Därför fokuserar jag idag på de saker som ändå går att ila ögonen på. Jag har samlat prylar och möbler länge och sen köper jag då och då saker jag inte kan motstå.   Längst inne i mig bor en barockperson som älskar guld, rosa sammet, intrikata gardinuppsättningar och bollfrans. Det skulle man nog inte kunna tro om man kommer hem till mig. Vitt vitt och vitt är det här med några få undantag. 
Att gå loss med färg och guldkrusiduller skulle göra oss alla galna. Jag väljer istället ljust och fräscht (som Lindström och Schyffert skulle ha sagt;)). Mina böjelser för färg och förgyllda sniderier får komma till uttryck i mindre skala på väl valda platser...

Att ha lättstädat är en nödvändighet när man har sex barn. Frästa spår i köksluckor, prydnadsföremål och mycket möbler gör ingen mamma glad. Dessutom ska saker vara hållbara, de får stå ut med mycket hack och såg här hemma. Jag såg att IKEA lanserat nya köksluckor med många fasetter..snyggt men går helt bort för mig. Det ore en veritabel mardröm med sådana här hemma. Successivt märker jag att jag väljer enklare och enklare föremål, tyger och färger. Jag är helt såld på ett Attefallshus helt i trä från Sommarnöjen. Det är så enkelt och vackert. Downsizeing känns helt rätt på alla plan just nu. Vi bor i ett 300 kvadratmeter stort hus med 54 kvadratmeter källare och det fyller vi ut riktigt bra. Att städa det är inte lika roligt. Det är fantastiskt på många sätt men det är faktiskt för stort för oss. Vi har två vardagsrum och man hör inte när en person ropar till en från övervåningen. Vi får smsa...det är ju helt galet egentligen! Så nästa hus ska vara mellan 190-240 kvadrat. Inte mer men inte mindre heller för då får vi inget svängrum.


Här kommer bilder på några inredningsdetaljer hemma hos mig. 



Födelsedagspresent från maken, Ann-Louise Gustavsson heter keramikern.



Loppisfynd 20kr, mer sakral än så blir jag inte.



Min älskade Gotlandsstol. den har jag släpat hem trots vilda protester från barnen. De tycker den är ful och sliten. 150kr på loppis nära Fröjel.





Denna underbara målning från 50-talet finns ovan öppna spisen i vårt hus. Den flankeras av ett par glasdörrar med samma motiv etsat på. Detta kommer jag snakna när vi flyttar! Big time!

När vi renoverade det före detta duschrummet på övre plan tog vi i från tårna. Inbyggda kranar, betonghandfat, specialbeställd spegel och höjt tak. Jag älskar det och jag kopierar nog detta när vi flyttar igen (fast maken hatar inbuggda rör)

En japansk keramiker har gjort min fina ljuslykta. Jag köpte flera stycken och gav bort dessutom. Bland annat en fin kyrka till min farbror.

Vårt nedre vardagsrum har högt i tak och en massa besvärliga men vackra fönster. En fin stenfris förhindrar kallras och sen björkgardiner från Åhléns som jag fodrat för att skona grannarna från ful tygbaksidor...


Mitt bästa containerfynd! Ett negativ tror jag med en kristallkrona som jag hittade på Östermalm. En vacker dag ska jag fixa till belysning bakom, vilket år som helst...


#Attefall #co/Attefall #sommarnöjen #pärlor #lättstädat #krusiduller #barocksjäl


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar