fredag 13 juni 2014

Inledning






Mitt första helt egna 50-talsradhus i fyra plan




Jag var tidigt väldigt intresserad av inredning. Inte lika fanatiskt mycket som jag var av mode men nästan. 
När jag skulle flytta för första gången var förväntan stor. Att flytta hemifrån och som Lotta på Bråkmakargatan säger, ha eget hushålle, var en stor sak. Jag hade sparat en del saker i en sk. brudkista, blandad kompott som valts av en 12-åring i vissa fall. Inte det mest genomtänkta prylarna.Jag hade en klar och tydlig bild av hur min lägenhet skulle se ut. Det fanns ett uttalat behov av att det skulle vara återanvända saker, som någon redan hade ägt.
Vardagsrummet målades i en orange-aprikos färg och möblerna var uteslutande i gammal stil, mest funkis och art deco. Lite jox kom såklart från IKEA och resten ärvt och second handfynd. Jag trivdes bra i den lilla 1,5:an på Atterbomsvägen. Särskilt gillade jag badkaret som var djupt och inkaklat. Där kunde både axlar och knän blir våta samtidigt. Inte vattnsnålt men tillfredställande. Jag skulle aldrig i mitt liv inreda så igen. Det blev mörkt, det var för mycket prylar. Ingen vilsam plats. 

Jag har sedan dess flyttat sex gånger och inrett i lite olika stilar. Sedan jag blev ordentligt vuxen har jag efter de senaste tre flyttarna inrett i princip likadant. Dels pga att möblerna ju är desamma men även annat ser likadant ut i stort sett. jag verkar ha landat.




Vardagsrummet med högt i tak och eldstad
Jag älskar raka vita kök (abstrakt från IKEA), bänkskiva i
svart marmor från ett gammalt bageri. 





Jag också fått några uppdrag att inreda och/eller planera renoveringar. Ofta frågar vänner mig om sådant som rör renovering och inredning. En gång kom jag hem till en av mina äldsta vänner som var i färd med att bygga kök. Jag blev tyst. Herrn i huset noterade detta och frågade vad som var fel. Jag är dålig på att hålla käft och att dölja mina åsikter. Jag försökte genom min tystnad dölja att det såg helt galet ut i köket. Jag minns inte vad jag sade men det ingav förtroende och vi flyttade sedan om i köket och så ser det nu ut sedan ca 5 år.

Jag har faktiskt inrett åt landstinget också i tidernas begynnelse. Jag fick uppdraget att inreda en ny lokal i stan och en budget därtill. Det var jättemycket pengar och helt styrt av inköpsavtal så några IKEA-grejer var det inte tal om då. Därefter har jag stylat/inrett åt ett byggäng som inte riktigt kände att de hade koll på läget. Det var roligt men slitsamt och så värst mycket betalat blev det inte.
Mina föräldrars hus har jag fått förtroendet att basa över också. De renoverade i princip hela sitt hus för ca tio år sedan och senast förra helgen konstaterade jag och mamma att badrummet fortfarande hänger med. Det kunde varit gjort igår.

Den sista renoveringen i det hus vi nu bor i är nu klar. Det blir inget mer. Jag är lite renoveringstrött. Badrummet blev kronan på verket och jag är riktigt nöjd. Vitt, grått, ek och betong. När vi flyttade in var det ett krypin med bara plastmattor, glasfiberväv och en duschkabin från 80-talet typ. Vi slog ut väggar, höjde tak, helkaklade, installerade inbyggda kranar, betonghandfat, specialbeställd spegel med hål för armatur och ett badkar. All in kan man säga... Det var ingen lek och vi tog oss nästan vatten över huvudet men nu är det klart. 

Jag ser möjligheterna, eller som mäklarna säger, potentialen. 

Den här bloggen ska handla om inredning. Jag vill tipsa den som känner sig lite vilse i inredningsvärlden om snygga och billiga lösningar. Sen kommer jag visa saker jag älskar och trånar efter.

Nu kör vi!

#inredningsblogg #ikea #50-tal #radhus #renovera #budget #passion









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar