lördag 6 juni 2020

Knytblus

Jag satt och slötittade på knytblusinspo. Jag har en bit kräppad sidenchiffong hemma som jag vill sy en blus av. Och jag tror att jag har bestämt mig för vad jag vill ha. Men det är klurigt när saker ska sys. För materialet sätter begränsningarna. Med genomskinligt tyg får man tänka en gång till för det kräver underkläder i en viss stil. Det måste vara tydligt vad man ska ha den till, vardags? Fest?

 Jag är mycket förtjust i denna med en solfjäderformad kråsliknande dekoration. Påminner om forna tiders spetskragar och historiska kläder är alltid spännande.
Stråveck har jag alltid gillat och det löser ju problemet med genomsynlighet. Men passar bäst för enfärgat tyg tycker jag.

Så vacker från Givenchy men passar inte för mina ändamål.

Den här lösningen skulle kunna funka fint för mig....

Men Å, här kan man få tillfälle att ha en avvikande färg eller lyfta fram en och ha en "historisk" krage med stråveck....mycket fint!

Gillar ärmavslutet, och man skulle kunna ha en sådan kraga och istället för fast knyt kan man ha en lös "slips"...

Vacker krage och fin asiatisk knäppning.

Här också en bröstplatta som skulle kunna funka.
 Vi får se vad jag kommer fram till. Jag har skissat och köpt tyget. Men några vändor till på huvudkontoret lär det bli innan jag bestämmer mig. Så roliga tankenötter.
Detta tyg är det som mest påminner om mitt och jag älskar den höga kragen men kanske för romantiskt med för mycket volym.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar