söndag 4 februari 2018

Form



Jag letar mönster till en kappa. Men jag ger upp. Jag har för egen smak tror jag. Vet exakt vad jag vill ha men finner inget som motsvarar detta. Det kommer bli så att jag får sy själv. Tyget har jag redan. Men här en snygg kappa i en älskad färg.

del

Jag såg att det var rea på Rizzo, min favoritskobutik. Men jag fann inget jag gillade eller ffa behövde. Istället kom jag på att jag kanske skulle ta alla mina stövlar till en riktigt duktig skomakare och se om man kan förvandla dem till lite mer moderna modeller. Dvs kapa spetsen och runda av den lite. Med det skinn som blir över kan man kanske ordna en framdel så som man gör när man sparar hud vid en amputation för tt täcka stumpen och sen limma fast den under en ny sula!?! vore inte DET en korsbefruktning mellan skomakeri och ortopedi så säg. Jag ska höra mig för för jag älskar ju mina stövlar med de är lite daterade och även om jag kan glida runt i spetsiga stövletter för all del så är de inte så snygga längre då spetsigt inte egentligen liknar en fot. Av den anledningen blir det ett fult veck där.


Vad ogillar jag här då? Mest klacken eentligen som känns klumpig och inte följer flödet i resten av stövletten. Det känns som om den snabbt blir omodern...

Här samma som ovan. Ingen följsamhet i siluetten. Klacken känns tyngre än yån och den djupa ringningen där framme tror jag hotar visa springorna mellan tårna något jag ogillar.


Samma som ovan här. Det är i mina ögon en obalans här och jag ser inte att de skulle "hålla" länge om man vill vara snygg och klassisk.



Jag letade och letade efter mönster. Här ett jag skulle kunna leva med eller iallafall kopiera och modifiera. Lite väl stor och dramatisk krage för mig och jag vill ju ha ett tyg så det kan bli lite för mycket detaljer. Vi får se hur det blir. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar