söndag 28 december 2014

Nybyggare del fyra: Planritning


Lillans sovrum vid killarnas. Tjejerna sover på nedre plan. Jag har fått et rakt kök som är mer än fyra meter brett och ingen kyl och frys som stör. Mycket nöjd med detta.


Idag fick vi nya bud. Jag hade hoppats på ett. Tre är för många att ta ställning till. Vi hade önskat fyra WC från början men när ritningen kom såg vårt sovrum så litet ut. Vi är bortskämda nu med säkert 20 kvm. Detta skulle bli mindre än 16. Så vi mailade att en WC kunde offras och tillbaka fick vi alltså tre förslag men bara ett utan WC. Jag var febrig och ensam med tre små för fjärde eller femte dagen i rad så jag orkade inte riktigt ta in de olika alternativen. Jag sa ta den utan mugg. Men J kontrade med att förklara att han sett en möjlighet att behålla den men ändå få större sovrum. Jaha, vad säger man då? Jag förklarade mitt ynkliga läge och bad att få återkomma imorgon för att ha maken med på tåget. Han kan konsten att snöa in i detaljer av detta slag. Jag blir faktiskt bara trött. Huset hade dock krympts från 252 kvm till 226 stycken och det tackar plånboken för.

Jag lutar nog ändå åt att slopa en WC för i sanningens namn är det kanske att ta i lite. Man kan ju inte tänka magsjukeberedskap året om, eller?

Nu inväntas maken därefter kör vi. Då blir det en fullständig ritning som ska skickas in till kommunen för att ansöka om bygglov. Till dags dato har processen, tomten undantagen, kostat oss 78500 kronor. Det är lagfart och nybyggnadskarta. Det är inte gratis att göra samhället en tjänst och bygga nytt. Det ska gudarna veta.

Jag återkommer så fort vi har en hel husritning. Nu ska jag bara sova tror jag.

Här ligger Tyllas rum närmare vårt sovrum. Det gillar jag bättre. Samma lösning som ovan i övrigt tror jag...




Så här tror jag att vi ska ha det. Den extra toaletten borta och bara där sparar man ju en 5-6000 kronor på porslin och liknande antar jag.

onsdag 17 december 2014

Nybyggare del tre: Köket


Betonggolv och fönster som på första bilden blir det. fast vårt golv gjuts på plats och får inga skarvar. Men kolla vad fint när fläkten ligger i liv med fönstret! Och på andra bilden ser man hur vår fasad kommer bli. Jag kan knappt vänta!



Idag har vi haft möte med arkitekten. Det har blivit uppskjutet några gånger och i sista stund ville han skjuta på det igen...bara några timmar men ändå. Jag är ju så otålig. Vi kunde inte flytta tiden så det fick bli ett snabbmöte. Han hade ritat om efter våra senaste önskemål och L-formen är nu helt bestämd. Vi har en ganska "snål" detaljplan från 40-talet att hålla oss till och kan inte få det precis som vi vill. Men J är duktig och han ska försöka få igenom våra önskningar ändå. Vi chansar helt enkelt. Vill kommunen sätta sig på tvären...ja då får vi rita om. 



Inte exakt den lucka vi ska ha men nästan. Våra har mässing i greppen. Men kaklet ska se ut så, fast med mer fog i mörkgrått. Det blir vola i mässing som på bilden och en träskiva.





Nästan så här...



Igår var vi och spanade på tre köktillverkare. Vedum, Picky Living och HTH. Vi hade Vedums vita lucka Annika i förra Småahuset och gillade det. Men inget passade oss denna gång. Vi åkte vidare till stan. Vi föll för ett MDF-kök i grafitgrått med mässingsgrepp. Jag vet att jag sågat mässingstrenden men det var nog bara för att jag var avundsjuk. Nu är jag såld. Maken med!! Vad händer här hemma egentligen? Maken går till och med på att inte ha överskåp utan hylla. Jag tror att han kanske är kär i J! För när han säger att det självklart bli ascoolt, då är maken med på noterna.


Här mässing igen och sexkantigt kakel som vi ska ha i våtrummen. Underbart snyggt!



Så nu är det nya puckar. Hela min moodboard får plockas ned. Nu blir det svart, guld, och gått. Den allra coolaste färgen på MDFen var cerise. Men DÄR går ändå gränsen för mig. Fan jag är ju Jungfru! Jag är jordnära. 
Det roligaste med detta är att jag nu kommer få min hett efterlängtade Volakran. En Vola 590 i mässing. Det är ju helt bananas. Jag som dissat guldfärgat i alla år har nu blivit omvänd. Sent ska syndarna vakna. Analysen är att tre vita kök på rad räcker. Sen blir man sydeuropé!



En liten hjälpreda har satt sina små märken på min budget...jag tror det är tecknet för oändligheten...


Budgeten för köket var 100000kr och den kommer hålla nu. Eftersom Picky Living bara gör luckorna, som Bemz och IKEA, så stommarna kommer från IKEA. Ekbänkskiva som vi ska göra lite vitare, svart kompositdiskbänk från IKEA, vitt kvadratiskt kakel satt med förskjutning och mörk fog ovan fönstren. Inget kakel direkt vid bänken utan ett liggande 50-60cm högt fönster så att vi kan se ut på barnen som leker fridfullt på tomten.... Tre vita Helgo-lampor i vitt och guld i taket. 



Helgolamporna som jag säljer i min butik, de ska jag ha i köket nu.


Spis i form av två plattor, i förhatlig glaskeramik (hade helst haft elplattor men maken vägrar), stekbord från SMEG, så jag slipper ha två stekpannor jämt. En fullsize kyl med kolsyrat vatten från Elektrolux. Den har jag suktat efter länge och nu slår vi till. Det är så himla härligt att barmen går och hämtar kallvatten där när de är törstiga. Aldrig tjat om annan dricka.

Inbygd diskmaskin, för snygghetens skull, från IKEA och även frys och ugn därifrån. Fläkten har vi inte bestämt ännu. Min högsta önskan är en från Gaggenau i periskopmodell. Men den kostar 58000kr och det går ju inte. Det finns andra för mellan 12000-20000, det låter kanske galet men jag ska ju bygga mitt drömkök här. Som jag ska älska tills det dör. Och då får en fläkt kosta så mycket. Vi tar igen det på karusellerna!


Till badrummen kanske? Vedum.


Nu ska J rita allt helt klart. en modell i 3D ska göras och vi får se resultatet efter jul. Därefter blir det inskickat för att söka bygglov. Vi håller tummarna. Fast egentligen är jag inte så orolig. J kommer att göra det fantastiskt hur de än krånglar. Så bra är han!

Imorgon ska vi ha adventsbakning här hemma. Snön kom precis lagom. Marie har gjort inte ett kilo, men TVÅ kilo pepparkaksdeg. En standardsats tydligen. Jag är helt off känner jag. Det blir stora pepparkakor imorgon som ni kommer få se på http://stunderavlycka.se

Håll utkik!



Mina pepparkaksmått. Liten gubbe från farmor och en...igelkott???










fredag 5 december 2014

Nybyggare del två


Så här ska huset placeras på tomten.

I onsdags var jag på SPA, det har väl inte undgått någon. Vi möttes i foajén 9.45. Klockan 10.00 ringer arkitekten...han undrar var vi är. 
Vi hade ombokat mötet tre gånger och det är inte bra för min stresshjärna. Jag trodde det var på torsdagen. Jag ringer maken i panik och säger att han måste hem! Han frågar när jag kommer. Va? Jag kan ju inte komma! Jag är ju på SPA! 
Jag lägger ifrån mig telefonen (utan att stänga av den min vana trogen) och säger hånfullt till min vän Friday: Han e ju helt galen! Tror han att jag ska åka hem igen!?! Detta hör ju då maken, ringer upp och meddelar att om jag ska vara dum och hånfull kan jag först lära mig att lägga på luren och ha tangentlås. Message received.

Men jag tror det var lika bra att jag inte var med på mötet. Det går nog snabbare så. Vi fick olika skisser på husets läge, planlösningar, fasader mm. Jag snöade in på planlösningarna som jag inte gillade. Började rita egna, och mailade en hel radda olika skisser till stackars arkitekten vars telefon valde att dö (kan det vara ett sammanträffande?). När jag kände att jag fått till det bra fick jag ett mail. Min telefon är död. Jag tar kontakt imorgon. OK. 


Något pulpettak blir det icke. Men ett lite "skevt" tak vill jag ha!



Sadeltal blir ju högt och fint, men jag är inte helt övertygad.






Min egen lilla lösning som kanske fick telefonen att välja att självdö?


Det kom sedan ett mail där han förklarade att allt bara var förslag och att JAG inte behövde lösa den trixiga uppgiften med planlösningen. Puh, han gav nytt förslag som jag gillade mer, den visade ett L-format entréplan och en rak undervåning. Nära kontakt mellan uteplats och kök. Jag känner mig hemma. 

Däremot visar det sig att detaljplanen ej medger pulpettak som jag hade önskat. Det får bli ett sadeltak. Jag hatar sadeltak. Men J lovar att det ska bli bra. Jag undrar om mitt sedumtak ryker nu...Hoppas inte. Nåväl, vi är igång. Kommunen höll vad de lovade, en nybyggnadskarta kom efter bara 20 dagar till det facila priset 10500kr.




Arkitekten tar med inspirationsbilder. En bild säger mer än tusen ord...



Nu ska jag försöka tänka harmoniska tankar kring sadeltak. Jag ska försöka se det positiva med högt i tak....och tänka ut ett sätt att förskjuta mittpunkten utan att det strider mot detaljplanen..Adios!

lördag 15 november 2014

Formex höst 2014, det bortglömda inlägget.


Skriv ditt budskap på bröstet!







Jag har aldrig varit på Formex som besökare. Jag hade tänkt testa det i år. Vanligen ställer jag ut eller hjälper till i någon monter som avlösare vid lunchtid. Det ska bli roligt och annorlunda. Jag har varit på mässor utomlands också, en gång som ren besökare i Paris och två gånger i Frankfurt på Tendence. Båda dessa gånger var jag även utställare.

Men i augusti smäller det alltså. Jag ska försöka ta mig igenom hela mässan utan att bli galen (ffa stora hallen kan göra det med en). Jag vill hitta nya saker, inte det som alla andra redan hittat och rapporterat om. Utan andra saker som små producenter värkt fram. Samma tänk som när jag öppnade butik, vad är poängen att sälja samma som alla andra? Jo att tjäna pengar...för folk gillar att köpa välkända märken. Själv tycker jag det är dötrist faktiskt. 
När det gäller stora dyra saker satsar nog även jag på säkra kort, fast det beror nog oftast på att det är en väl designad möbel. Jag har några sådana hemma som jag hade ångest inför att köpa men som glädjer mig dagligen fast några av dem har funnits med mig 12-13 år. 


 Årets tema....so soft 
House of Rym ser det ut som, de är gulliga människor!


Jag har några vänner och bekanta som jobbar på riktigt med inredning, de får komma på frukost första dagen och får massa goodiebags. Det kommer inte jag få. Jag tar med vattenflaska och kör gerillastuket. Med iphonen i högsta hugg tänker jag mig. Och så ska jag hälsa på mina vänner som ställer ut. Där kanske man får en kola eller något;) Nåväl, i väntan på Formex tänkte jag visa några guldkorn som jag hittat på Tendence, det är nog egentligen ingen som säljer detta i Sverige än, kanske aldrig, jag säljer lite av det i min butik/webshop. 












Helt organiska klubbor








Förvaringsboxar med tromp l´euil effekt från Raumsgestalt










Lyckomagneter från Pling

torsdag 13 november 2014

Nybyggare del ett

Blåmålad betong. Mycket inspiration finns i Ytterjärna. Deeutom godaste bakverken i Sörmland skulle jag tro.

Vi har träffat arkitekten. Honom känner jag sen skolåren. Han har mitt fulla förtroende. 
Maken och jag var ganska överens. Jag är mer extravagant när det gäller estetik, maken vill ha dubbla gipsväggar med latexfog och ljudisolerade dörrar...Hans böjelser är ganska billiga. Mine, not so much. Inte så att jag vill frossa i lyx men jag har några önskemål som kommer göra att budgeten eventuellt drar iväg. Jag hade tänkt ta igen det på...dörrarna, men det verkar bli svårt.

Vi har beställt en nybyggnadskarta, det kostar 10000 kronor för en tomt under två tusen kvadrat, vilket vår är, och en extra fil till arkitekten som var det viktigaste tydligen. Den kostade en femhunka till. Vi ska få en skiss i nästa vecka av A (arkitekten) det är rysligt spännande. Våra önskemål har insamlats, processats och snart ska han spotta ur sig en produkt.

Det nästa som ska hända är att vi är överens om planlösningen. Utifrån den kan man börja göra skalet. 



Talar för sig själv.

Vi var som ni kanske läst om här och där i Ytterjärna. Där såg vi en granhäck som var utomjordiskt vacker. Böljande, tät och saftig. Maken har försökt få mig intresserad av granhäck men jag har avfärdat det totalt. Tills nu. Nu har jag lagt Avenboken på is, kontaktat en trädgårdsmästarinna jag känner och kanske vi får till en riktigt härligt magisk häck till nästa vår (eller om tio vårar).
Det ska in ett Gunnebostängsel också, hönsen ni vet. För en bekant på "ön" berättade att räven tog hennes höns i förra veckan. Stor sorg.

Jag har ändrat mig vad gäller kakel i köket också. Jag ville ha det runda småttiga mosaikkaklet som jag hade i vårt förra hus, jag kände mig inte klar med det efter bara ett år. Men nu så kompromissar vi lite. Jag får en inbyggd kran från...Vola (hoppas jag fast det blir nog Hans Grohe som vi har nu) om vi tar ett billigare kakel. Jag tänker mig blanka fransiga lite större vita kakelplattor som sätts förskjutet som en tegelvägg. Mörk fog och så kanske hela vägen upp i taket. Jag vet, det har setts förut men jag gillar det. 


Vi tittade in på Ikea i Kungens kurva innan vi blev andliga i Järna. Där var det kommers som vanligt, en helt vanlig vardag vid pass 11.00. Vad gör folk egentligen i detta land? Shoppar på dagtid verkar det som. 
Vi skulle titta på den kökslucka jag bestämt mig för via nätet men ej sett IRL. Den heter Råsdal och ska vara i vit askfanér. Jag gillade den men är lite orolig för att trästrukturen ska samla smuts...Vi får se.
Jag köpte 2,4m av tyget jag skrev om för cirka ett år sedan här, den med julgranen. Nu slog jag till! Den ska få hänga i stora vardagsrummet som insynsskydd under julledigheterna mot grannen som bygger om utan att någonsin bli färdig.


Några inköp.
Vidare inhandlades en dörrmatta av samma sort som vi redan har och en visp av varje sort. Krull och ballong. 

Min femte av samma sort.

Jag kommer skriva successivt om våra framsteg men säkert mest om bakslag, det känns oundvikligt. Men just nu är det bara sol i sinnet!

Klart slut. Kom.
Spännande former på husen, en odlingsvägg av pallar och i butiken Robygge fanns en otroligt härlig bok som jag ska köpa snart. Om barn, sommar och Sverige kändes det som.




Fantastiskt ljus på väg söderut.

 

måndag 20 oktober 2014

Att följa trender

I tidigare barnrum har jag alltid haft Kaspar och Saga från Sandbergs, denna gång är det kanske dags för något nytt? Denna från Photowall. Snömöblerna har vi redan.



Jag har stelnat i min estetik. Jag påverkas inte längre så lätt av den senaste trenden. Delvis beror detta nog på mina övertygelser kring konsumtion, hållbarhet och kvalitet. Och så är jag "ekonomiskt" sinnad. Den ekonomiska biten beror dock en hel del på min plånbok är jag rädd.
Sedan mina första försök att ordna mina olika rum började en gång i föräldrarnas hus på 90-talet har jag hittat min egen stil. Nu är det möjligen kulörerna och textilierna som ändras, möblerna har sett likadana ut senaste 20 åren.

Jag har alltid försökt förstå mig på mig själv och mina val. Jag anar att det är därför jag blivit så petig, jag framhärdar liksom, kör min grej. Och är sträng. Killing my darlings. To the bitter end.

Av den anledningen hakade jag inte på den Marockanska trenden när den kom även om jag tycker om färgerna, formerna och det rustika uttrycket. Nu har den skandinaviserats och jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett eller annat uppläggningsfat i svartvitt och slingrande mönster. Jag vill inte ha det för spretigt hemma, därför väljer jag bort mycket som jag egentligen gillar, mitt liv är spretigt nog ändå!



Eldstaden från franska Focus vore pricken över i.



Detta inlägg började med att jag såg Sveriges störste trendspanare gilla "träkakel". Jag sög ett dygn på den karamellen och funderade på varför jag instinktivt tyckte det var en så omåttligt dum idé. Till att börja med tycker jag det är trist att trenderna växlar så snabbt att ingen kan hinna med och att alla springer åt samma håll. 

Jag kom fram till att jag ogillar fejk. Alltid. Trä ska vara trä, kakel ska se ut som kakel. Stockkonservativ!
Jag har tidigare övervägt träväggar i vårt badrum men maken invände på grund av fuktspärrningsproblem. Annars gillar jag det. Lätt att sätta upp hyllor, krokar och annat. Men när man gör kakel som ska se ut som trä då blir jag orolig. Bara för att man kan göra saker måste man inte. Jag försöker se det framför mig, en hel vägg med pyttesmå brädlappar med fog emellan.....nej, jag tror inte det blir snyggt. Jag tror man tröttnar. Då går det bort för mig.

Om man skulle göra andra keramikföremål som liknar trä är det en annan sak. Mindre grejer som kan bytas ut lätt. När jag tänker på saken har jag faktiskt gjort det själv! För fyra år sedan gjorde jag stengodskrukor som jag glaserade i vitt och svart för att det skulle se ut som en björkstam. De sålde jag till och med på DesignTorget och i Skansenbutiken. Min keramiklärare var häpen...

Jag måste dock erkänna att jag på gamla dar börjat gilla färgen blå. Jag har aldrig gillat blått tidigare utom på havet och himlen. Men nu "likear" jag en himla massa bilder på Instagram med blekblå och turkosa nyanser....märkligt! Jag har till och med låtit undersöka vilken kulör en teförpackning från Clipper hade för den är så snygg. Så i nya huset som planeras stå klart i augusti, där ska för första gången blått och turkost komma in. Det känns väldigt spännande. Jag har också tänkt byta fondtapet i vårt sovrum. Jag har älskat den och den fick följa med i förra flytten men nu är jag klar med vita medaljonger på vitt i megaformat tror jag!

Stockholmsmatten från IKEA i gult har jag suktat efter länge, snart blir det kanske verklighet.


Idag visas vårt hus inför försäljning och jag har flyttat upp till mamma och pappas hus som ligger tre hundra meter bort från vårt. Jag var på grund av en magsjuk liten pojk tvungen att duscha. Då slog det mig att det rummet planerade jag för tolv år sedan och det håller än. 
Mjukt chokladbrunt klinkergolv, runda sjöstenar i duschdelen. De stenarna gör att det känns lite som om man är utomhus, stort duschmunstycket (största som fanns då) som ger regnkänsla. På väggarna vita rektangulära kakelplattor och ett Molger, badrumsskåp i mörkt trä med skjutbart spegelparti från IKEA och deras fina lilla handfat, Ånn som jag ständigt återkommer till när jag renoverat. På det hela taget skulle man kunna kalla det lite tidlöst. Inget sticker ut , inget är helt hopplöst fult och förbi. Jag anar att träkaklet efter 12 år känts lite bedagat.


Tapet från den tillfälliga kollektionen Bråkig hos IKEA. När den reades ut köpte jag den för 19 kronor rullen. Redan då var vi inställda på flytt. Den ska in i Tyllas rum tror jag eller kanske hallen. Nästan gratis!




Runda mjuka stenar ihop med väldigt mycket raka linjer i duschrummet jag planerade för många år sedan. Tvättstället är Ånn från IKEA. Det brukar jag alltid använda vid renoveringar. Billigt och snyggt. Någon hylla behöver man inte heller!


På övre plan gick jag dock all in. Jag fick till en hel vägg med turkost, lite melerat kakel, stavformad litet sjöstensgolv och en stor spegel på ena väggen. Även där ett träbadrumsskåp fast i den högre skolan, DesignTorget köptes det på. Trots att en hel vägg är helt turkost så funkar det. Det har samma färg som en ocean och jag tror det ä anledningen. Det känns som om man är på en grekisk ö!





Turkost och sjösten i mammas badrum, tolv år gammalt nu men hänger med.


Jag har planer på att ha en sådan stor spegel i mitt nästa badrum. Det avgörande blir i vilket format spegelglasen levereras i, det är nämligen skären som kostar och då tror jag att det kan bli riktigt billigt att helt enkelt bara köpa ett okapat glas. Vi får se.

Den här veckan blir riktigt spännande. Får vi bra betalt för vårt hus kan jag ta ut svängarna lite, kanske. Jag är som sagt lite feg. men här kommer lite exempel på vad jag skulle vilja få in i mitt nya hus.

Sexkantigt cremevitt vill jag ha i nya huset

Nu håller vi bara andan här, väntar på att budgivningen ska sätta igång. Beroende på hur den utfaller ska vi rita ett hus, stort eller större, med eller utan Gyrofocus...det är frågan!

Bye for now!
Anna